لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

سیگار: وزارت خارجه امریکا باید از برنامه هایش درست نظارت کند


جان سپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان
جان سپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان
سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان، از وزارت امور خارجه امریکا خواسته است که از کمک ها و برنامه های که این وزارت در افغانستان تمویل می کند، نظارت و مدیریت درست کند.

دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید، وزارت امور خارجهء امریکا از سال 2005 میلادی به این سو، برای مبارزه با مواد مخدر و انکشاف سیستم قضایی به شمول آموزش و تربیت قاضی ها، څارنوالان و وکیلان مدافع در افغانستان، حداقل 223 میلیون دالر را به مصرف رسانده است.

برنامهء انکشاف قضایی افغانستان دارای سه بخش بوده که شامل پروگرام های کارمندان قضایی و قاضی های منطقوی، بلند بردن ظرفیت های حل و فصل قضایا و ارتقای قابلیت های اداری در وزارت ها می باشد.

سیگار یا دفتر سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی که دیروز به دسترس رادیو آزادی قرار گرفت می نویسد: ایالات متحدهء امریکا و جامعه بین المللی از سال 2001 میلادی به این سو، برنامه های بازسازی در افغانستان را به پیش می برند که انکشاف سیستم عدلی و قضایی در صدر آن قرار داشته و هدف آن تقویت حاکمیت قانون در افغانستان و دسترسی افغانان به عدالت می باشد.

جان سپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در این گزارش همچنان می گوید، امریکا تلاش کرده که بخش رسمی و غیر رسمی قضایی در افغانستان را تقویت کند.
به نوشتهء گزارش، در سیستم قضایی غیر رسمی جرگه ها و شورای های محلی شامل بوده که در حل مشکلات مردم کمک می کند.

سیگار در ادامهء این گزارش می نویسد: جرگه و شورا ها که در حل مشکلات مردم بطور بی طرفانه و عادلانه قضاوت و فیصله می کنند، برای سیستم عدلی و قضایی افغانستان یکی از سنت های سیاسی مهم در این کشور به شمار می رود.

کمک ایالات متحدهء امریکا در بخش سیستم قضایی رسمی افغانستان، شامل انکشاف ستره محکمه، وزارت عدلیه و سیستم اداری سایر وزارت ها می باشد.

در گزارش دفتر سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان از وزارت خارجهء این کشور و نهاد های دیگر که در برنامه های مختلف انکشافی افغانستان کمک می کنند، خواسته شده است که پروژه های شان را دقیقاً نظارت و در ارزیابی آن جدی باشند.

جان سپکو در مقدمهء این گزارش مفصل، چهار طرح را پیشنهاد کرده می نویسد:
• نیازمندی به قرارداد ها باید شفاف و مشخص باشد و قراردادی ها باید در جریان ارزیابی به هر سوال پاسخ واضح دهند و مسوولیت را بپذیرند.
• ارزیابی آنانی که در سیستم قضایی افغانستان مصروف آموزش اند، باید سرعت داده شود و گزارش های آن با سایر ادارات مربوط شریک ساخته شود.
• تمام ادارات کمکی امریکا در افغانستان برای حکومت این کشور حق نظارت و ارزیابی را بدهد.
• و آن ادارات و موسساتی که در بخش حاکمیت قانون افغانستان را کمک می کنند، باید با هم همکاری کنند و برای


انکشاف سیستم قضایی افغانستان، طرح ستراتیژی سال 2009 میلادی حاکمیت قانون حکومت امریکا را طی سه ماه تکمیل و گزارش دهند تا از این طریق برنامه های انکشافی فعلی و آیندهء افغانستان در بخش قضایی هماهنگ و تنظیم شوند.

دفتر سر مفتش امریکا به طور خاص از وزارت خارجهء این کشور خواسته است که برای انکشاف سیستم قضایی افغانستان نظارت بر برنامه های انکشافی مربوط این وزارت را افزایش دهد.
XS
SM
MD
LG