لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

کانگرس امریکا: از تطبیق پروژه های زیربنایی در افغانستان خودداری شود


واشنگتن پوست
روزنامهء واشنگتن پوست با خط درشت نوشته است، کانگرس کمک های نظامی و انکشافی با افغانستان را کاهش داد.

به نوشتهء واشنگتن پوست، کانگرس کمک های نظامی و انکشافی واشنگتن با افغانستان را در آخرین سال جنگ کاهش داد، آنهم بدون مداخلهء ادارهء به رهبری بارک اوباما.

روزنامه می نویسد، کانگرس هنگام نهایی ساختن بودجهء امسال پول اختصاصی برای کمک های انکشافی با افغانستان را 50 درصد کاهش داد و به مقامات دفاعی امریکا دستور داد تا از تطبیق پروژه های جدید زیر بنایی در افغانستان خود داری کنند.

واشنگتن پوست از جیمز دابنز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان نقل قول کرده که گفته است، فکر می کند این تصمیم منعکس کنندهء نظر کانگرس است و در نهایت بالای سطح حمایت ما (از حکومت افغانستان) تاثیر می گذارد.

دابنز با اشاره به این که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان موافقتنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را امضا نکرده است می گوید:
" این تصمیم مثالی از بهای است که افغانستان برای به تعویق انداختن امضای موافقتنامه، می پردازد."

لاس انجلس تایمز
روزنامهء امریکایی لاس انجلس تایمز می نویسد، جنرل ارشد امریکایی می خواهد سربازان بیشتر در افغانستان بمانند.

به نوشتهء لاس انجلس تایمز، جنرال جوزیف دانفورد قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در افغانستان روز دوشنبه به قصر سفید می رود تا مقامات را قانع سازد که حدود ده هزار سرباز امریکایی را فراتر از سال 2014 در افغانستان نگهدارند.

لاس انجلس تایمز به نقل از دو مقام امریکایی گزارش می دهد که جنرال دانفورد می خواهد ده هزار سرباز الی سال 2017، یعنی تا پایان دورهء ریاست جمهوری بارک اوباما، در افغانستان باقی بمانند.

به نوشتهء روزنامه، پیش ازین وزارت دفاع امریکا خواهان آن شده بود که این سربازان تا یک دههء دیگر در افغانستان بمانند.

درین حال روزنامه به نقل از مقاماتی که نخواسته اند نام های شان افشا شود می نویسد که جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا تنها می خواهد یک هزار تا دو هزار سرباز امریکایی در افغانستان بمانند و بس.

این مقام ها به لاس انجلس تایمز گفته اند، بایدن باور دارد جنگ افغانستان پس از 13 سال تحت کنترول آمده و نیرو های امنیتی افغان توانایی کافی پیدا کرده اند تا در شهر ها و مناطق کلیدی امنیت را حفظ کنند.

ولی همین مقام ها به لاس انجلس تامیز می گویند که مقام های ارشد امریکایی از جمله چک هیگل وزیر دفاع، جان کری وزیر خارجه، جان برنن رییس سی آی ای و مارتین دیمپسی رییس کمیتهء لوی درستیزان امریکا، از طرح جنرال جوزیف دانفورد پشتیبانی می کنند.
XS
SM
MD
LG