لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

«سه سال بحران در سوریه، نیم ساعت مذاکرهء رو در رو»


نماینده های حکومت و مخالفین رژیم سوریه امروز با هم رو در رو دیدار کردند.

نشستی موسوم به ژینو 2 به میانجی گری سازمان ملل متحد هر دو جانب را به یک میز مذاکره کشانده است.

تقریباً سه سال از بحران سوریه می گذرد و امروز جوانب دخیل در جنگ این کشور فقط برای نیم ساعت همدیگر شان را دیدند.

در این ملاقات که به ابتکار سازمان ملل متحد صورت گرفته، مخالفین و نماینده های حکومت در حضور هم به سخنان نماینده خاص اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد گوش دادند.

سپس لخضر ابراهیمی با هیأت هر دو جانب در اتاق های جدا گانه به گفتگو ها ادامه داد.

مقر سازمان ملل متحد در اروپا امروز در حالی میزبان این مذاکرات بود که روز جمعه آغاز مذاکرات مستقیم در نشست ژینو 2 ناکام به نظر خورد.

انس الابداح یکی از نماینده های مخالفین که در مذاکرات امروز شرکت دارد گفت که برای آنها خیلی دشوار است که با نماینده های قاتلین در یک میز حضور یابند. او افزود که این مذاکرات برای تطبیق توافقنامه کنفرانس ژینو 1 صورت می گیرد:

« لخضر ابراهیمی میانجی سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب خیلی واضح ساخت که این کنفرانس، یک نشست سیاسی است و این مذاکرات، گفتگو های سیاسی به منظور تطبیق نشست ژینو 1 خواهد بود. او همچنان در مورد نیاز فوری به آرامش وضعیت فعلی که مردم سوریه با آن روبرو اند، صحبت کرده است.»

انتظار می رود مذاکرات تا عصر امروز به وقت سویس ادامه یابد و هر دو جانب یعنی مخالفین و نماینده رژیم در این نشست حضور یابند.

مخالفین می گویند که بیشتر گفتگو ها روی وضعیت بشری به خصوص باشنده های شهر حمص متمرکز خواهد بود. اما هیأت حکومت بحث های مشخص در مورد وضعیت این شهر را رد کرده است.

فیصل مقُداد معاون وزارت خارجه سوریه گفته که بیشتر سوالات به مسایل عمومی تمرکز خواهد داشت.

لخضر ابراهیمی نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد در امور سوریه گفته که انتظار ندارد این مذاکرات خیلی به ساده گی به نتیجه برسد. او به خبرنگاران گفت که به باور وی هر دو جانب دخیل در بحران سوریه باید بدانند که چی چیزی در کشور شان با خطر روبرو است.

این نخستین مذاکرات رو در رو میان حکومت سوریه و مخالفین پس از کشته شدن حدود صد هزار تن در خشونت های تقریباً سه ساله در آن کشور به حساب می آید.

دیپلومات ها بخاطر پیشرفت در این مذاکرات ابراز امیدواری کردند تا به بحران سوریه که از ماه مارچ سال 2011 آغاز شده، نقطه پایان گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG