لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

حقجو: امضای توافقنامه امنیتی برای جلب سرمایه گذاری ها مهم است


محمد قربان حقجو رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان
محمد قربان حقجو رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان
اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا به جلب سرمایه گذاری ها در کشور مهم است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که رییس جمهور کرزی در ارتباط به امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا به آنان پاسخ مثبت نداده است.

مسوولان در این اتاق می گویند، در دیداری که آنان به روز شنبه با رییس جمهور کرزی داشتند از وی خواستند که این توافقنامه را امضا کند.
اما به گفته آنان پاسخ رییس جمهور در این خصوص قناعت بخش نبود.

محمد قربان حقجو رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان انتظار داشتند رییس جمهور یک تاریخ مشخص را برای امضای توافقنامهء امنیتی کابل و واشنگتن امضا کند اما چنین نشد.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان در ملاقات با رییس جمهور کرزی امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را برای تحکیم ثبات اقتصادی و جلب سرمایه گذاری ها در کشور مهم خوانده اند.

به گفتهء آقای حقجو اگر این توافقنامه امضا نشود کمک های بین المللی به افغانستان کاهش یافته، مردم امیدواری های شان نسبت به آینده کشور را از دست می دهند، جنگ های داخلی در کشور آغاز می گردند و انتخابات آینده ریاست جمهوری هم با تقلب همراه خواهد بود.

اما در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است که رییس جمهور کرزی در صحبت با مسوولان اتاق تجارت و صنایع نگرانی ها در خصوص فرار سرمایه ها از کشور را تبلیغات منفی خارجیان عنوان کرده است.

رییس جمهور کرزی گفته است که اگر امریکا نتواند پروسه صلح را در افغانستان عملاً آغاز کند در غیر آن باید بگوید که چه مشکلی در این زمینه وجود دارد.

در این حال وزیر مالیه افغانستان امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را مهم خوانده و می گوید که حضور نیرو های امریکایی در کشور تضمینی برای کمک های آنان به افغانستان است.

این در حالی است که پیش از این نیز برخی از آگاهان امور اقتصادی روی امضای هر چی زود تر توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا تاکید نموده و آن را برای آیندهء افغانستان مهم خوانده اند.

آنان نگران اند که اگر این توافقنامه امضا نشود این مسأله سبب فرار سرمایه ها از افغانستان خواهد شد و سرمایه گذاران بین المللی هم علاقه برای سرمایه گذاری در این کشور نشان نخواهند داد.
XS
SM
MD
LG