لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

ساختمان جدید مرکز عدلی مبارزه با مواد مخدر به وزارت داخله سپرده شد


ساختمان جدید مرکز عدلی مبارزه با مواد مخدر از سوی مقام های امریکایی به وزارت داخلهء افغانستان سپرده شد.

مقام های امریکایی می گویند، منسوبین مرکز عدلی مبارزه با مواد مخدر افغانستان توانسته اند دوسیه های افراد متهم به قاچاق مواد مخدر را به طور لازم بررسی نموده و بر اساس قانون در مورد تصمیم بگیرند.

ویلیم براون فیلد معاون وزارت خارجهء امریکا در بخش مبازره با مواد مخدر این اظهارات را به روز دوشنبه در جریان سپردن ساختمان جدید این مرکز به مقام های افغان در کابل ابراز داشت.

ساختمان جدید مرکز عدلی مبارزه با مواد مخدر افغانستان در این اواخر به کمک مالی و تخنیکی امریکا ساخته شده است.

آقای براون فیلد در مورد چنین می گوید:

« در همین مرکز عدلی مبارزه با مواد مخدر سالانه صد ها څارنوالی موفقانه صورت گرفته، و سالانه صد ها مجرم از سرک های جمع آوری می شوند.»

این مرکز که دارای 53 اتاق است در دو طبقه اعمار گردیده ودر یک وقت، ظرفیت نگهداری بیش از 300 فرد متهم به تولید و قاچاق مواد مخدر را دارد.

ایالات متحدهء امریکا بر علاوهء کمک های مالی در پروژه های مختلف انکشافی افغانستان در اعمار و بازسازی توقیف خانه ها در این کشور نیز همکار های زیادی نموده است.

به اساس معلومات مسوولان مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر افغانستان، قبلاً این مرکز ظرفیت نگهداری بیش از 50 متهم به قاچاق مواد مخدر را داشت.

به گفته آنان، تنها سال گذشته دوسیه های بیشتر از 550 فرد متهم به قاچاق مواد به این مرکز فرستاده شده و نیز دوسیه های اضافه از 700 تن را به محاکم راجع ساخته اند.

از سوی دیگر عبدالعلیم کوهستانی رییس عمومی محابس و توقیف خانه های افغانستان از این کمک امریکا ابراز تشکری کرده و تعهد سپرد که متهمین را بر اساس قوانین کشور و حقوق بشری در این توقیف خانه ها نگهداری می کنند:

« در این محابس که حالا به شکل استندرد است به درستی می توانیم مجرمین را نگهداری کنیم، رعایت حقوق بشر و تمام حقوق محبوسین را در چوکات قانون تطبیق می کنیم، مطمئن باشین که در نگهداری این محبوسین در چوکات قانون نهایت تلاش خواهیم کرد و هیچ کار خلاف قانون صورت نمی گیرد.»

مسوولان در مرکز عدلی مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گویند، پس از این می توانند متهمین قاچاق مواد مخدر را پس از حکم محکمهء سوم نیز در این مرکز نگهداری کنند.

به اساس معلومات ریاست عمومی محابس و توقیف خانه های افغانستان، در حال حاضر در تمام محابس افغانستان حدود 3 هزار تن نگهداری می شوند که بیشتر آنان در پیوند به همکاری با مخالفان مسلح و قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند.
تعدادی از کارشناسان می گویند، از حدود ده ها سال به این طرف قاچاقچیان کوچک گرفتار می شوند، اما در بازداشت مافیای بزرگ مواد مخدر در کشور اقدام صورت نمی گیرد.
XS
SM
MD
LG