لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

نکتهء پنجم سخنرانی اوباما در مورد پایان دادن جنگ افغانستان خواهد بود


نیویارک تایمز

نیویارک تایمز در شماره اخیر اش در مقالهء می نویسد، این که خطر آن وجود دارد که بارک اوباما تا پایان امسال وادار به آن شود که تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند، در حلقات استخباراتی امریکا نگرانی های را به بار آورده است.

آنها نگران اند که مبادا قرارگاه های هوایی را از دست دهند که از آن، برای حملات بر لانه های القاعده در پاکستان و جلوگیری از یک بحران هستوی در منطقه، استفاده می کنند.

به نوشته روزنامه، بحث ها تا حال، روی ادامه ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، چگونه گی آن و امنیت درازمدت در افغانستان متمرکز بود ولی مقامات نظامی و استخباراتی امریکا می گویند، نگرانی های جدید نشان میدهند که معیاد موجودیت عساکر در افغانستان و رقم آنها به طور مستقیم روی منافع درازمدت امریکا در پاکستان تاثیر خواهد گذاشت.

نیویارک تایمز می نویسد، رییس جمهور اوباما می خواهد بعد از سال 2014 از ده تا دوازده هزار نیروی امریکایی در افغانستان باقی بمانند.

گفته می شود تشدید فعالیت های القاعده در عراق و روابط آنها با القاعده در سوریه، یک هشدار جدی برای خروج نیروها از افغانستان می تواند باشد.

نیویارک تایمز می نویسد، به نظر میرسد که رییس جمهور کرزی ازین مساله واقف است که خروج تمام نیروها از افغانستان، نسبت به این کشور بیشتر به ضرر امریکا می باشد و همین دلیل مساله را به درازا کشیده و می خواهد معامله سودمندی کند.


واشنگتن پوست

روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیر اش مطلبی را در مورد سخنرانی خطاب به ملت رییس جمهور اوباما به نشر رسانیده است.

به نوشته روزنامه، نکتهء پنجم در سخنرانی امروز (سه شنبه) اوباما در مورد پایان دادن جنگ افغانستان خواهد بود.

در پنج سال گذشته، هیچ گاه سخنرانی سالانه خطاب به ملت رییس جمهور اوباما در مورد موقف امریکا در صحنه بین المللی نبوده است و امسال نیز اوباما در سخنرانی اش از دست آوردهای سیاست داخلی اش خواهد گفت.

وی به طور خاص در مورد همکاری هایش با کانگرس سخن خواهد گفت.

ولی اوباما ناوقت امروز، در مورد سیاست امریکا بعد از سال 2001 نیز صحبت خواهد کرد. این دوره که دوره جنگ علیه تروریزم عنوان می شود از سوی اوباما، دوره ترس نیز خوانده است.

واشنگتن پوست می نویسد، شرکت نظامی امریکا در جنگ افغانستان که طولانی ترین جنگ امریکا بوده است، امسال خاتمه خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG