لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

اعتصاب غذایی و شورش در محبس عمومی فاریاب ادامه دارد


اعتصاب و شورش از سوی زندانیان زندان ولایت فاریاب وارد سومین روزش شد. به ادامهء این شورش باز هم شماری زیادی از محبوسین بلاک سیاسی مجروح گردیدند.

یک تن از محبوسین از طریق تلیفون در رابطه به این رویداد به رادیو آزادی چنین گفت:

« صبح امروز حوالی ساعت هشت مسوولان زندان آمدند و قرآن شریف های ما را آتش زدند و سپاره ها را پاره کردند و به اثر لت و کوب آنها ما زخمی هستیم و به حالت کوما قرار داریم. از جمله ی زخمیان دو نفر هم شاید جان داده باشند و در حال حاضر مسوولان بالای ما فیر می کنند و آنها حالتی بالای ما آورده اند که ما بسیار به عذاب هستیم.»

یک تن دیگر از محبوسین می گوید، در داخل محبس حدود 50 نفر از محبوسین بلاک سیاسی به اثر لت کوب زخمی شده اند:

« لت و کوب صبح وقت از طرف مدیر فعلی محبس حاجی سردار آغاز شده و تا هنوز ادامه دارد و برخی از سربازان بالای ما فیر کردند و فعلاً 50 نفر شدیداً زخمی داریم و بعضی اندیوالان ما مرمی خورده اند و بعضی دیگر سنگ خورده و اکثر آنها به دست خود سنگ دارند، خشت دارند و اینها محبوسین سیاسی را لت و کوب می کنند و چند نفر ما در داخل مسجد گیرمانده اند و آنها قرآن شریف ها را در دادند. ما فقط تبدیلی مدیر محبس را می خواهیم و دیگر مشکل نداریم.»

همچنان انگار توخی یک عضو شورای ولایتی فاریاب با تایید این رویداد می گوید: وضعیت مجروحین وخیم بوده و آنها نیاز به کمک دارند:

« حاجی سردار با دیگر بندی ها یعنی محبوسین جنایی یکجا آمده قرآن شریف ها را پیش روی بندی های سیاسی پاره کرده است و بعد با نیرو های خود سر بندی ها فیر کرده و یک بندی هم زخمی شده و دیگران را لت و کوب نموده و تقریباً 70 یا 80 نفر زخمی می باشد.»

آقای توخی همچنان در خصوص دلیل این همه شورش و اعتصاب زندانیان فاریاب افزود:
« مسأله از این قرار است که حاجی سردار مدیر محبس تبدیل شده و نمی خواهد که از محبس تبدیل شود او می خواهد یا قوماندان امنیه را بدنام بسازد و یا بندی ها را بد نام بسازد و از این حالت استفاده سوء بکند تا وی به سر وظیفه اش باقی بماند و این کار ها همه از سوی مدیر محبس سازماندهی می شود.»

از سوی دیگر داکترعبدالعلی حلیم رییس ریاست صحت عامهء فاریاب می گوید تا حال هفت نفر زخمی از محبوسین جهت تداوی به این شفاخانه انتقال داده شده اند:

« محبوسین که در محبس عمومی فاریاب محبوس بودند، اینها به حالت زخمی و خونبار به شفاخانه انتقال شدند که از جمله چهار نفر آنها وضعیت خوب ندارند و سه نفر آنها خوب هستند که ما البته آنها را بعد از تداوی مرخص خواهیم کرد و چهار نفر دیگر را داخل بستر ساخته ایم. مجروحین تنها توسط وسایل دست داشته زخمی شده اند مثل کارد، چاقو و وسایل دیگر نوک تیز استفاده کردند و مجروح شده اند.»

همچنان سردار محمد مدیر محبس عمومی فاریاب با رد ادعای محبوسین می گوید:

« جنگ مغلوبه است دیگه. هر دو بلاک یکجای است، کدام در و دیوار ندارد و محبوسین طالب خود شان از اتاق های خود بیرون شده و بالای محبوسین جنایی حمله کرده اند و فعلاً 6 یا 7 نفر زخمی شده و ما از کشته شدن آنها خبر نداریم و آنها را به شفاخانه روان کردیم. خود شان بین خود جنگ کردند و طالبان جنگ را می خرند. ما به شمول قوماندان صاحب سرحدی، آمر امنیت، مدیر تروریزم و مسوولین فاریاب تلاش داریم تا آنها را آرام بکنیم.»

گفته می شود اعتصاب محبوسین بلاک سیاسی زندان فاریاب از سه روز به این سو ادامه داشته و آنها می خواهند تا مدیر محبس از وظیفه اش سبکدوش گردد.
XS
SM
MD
LG