لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

از کاهش کمک ها در امر مبارزه با مواد مخدر ابراز نگرانی شد


وزارت امور داخلهء افغانستان از کاهش کمک ها به سطح ملی و بین المللی در امر مبارزه علیهء مواد مخدر در این کشور ابراز نگرانی می کند.

این وزارت خواهان تداوم کمک های جامعه جهانی برای مبارزه با این پدیده درافغانستان شده است.

حکومت افغانستان در حالی از کاهش کمک ها در این زمینه خبر می دهد که کشت و تولید مواد مخدر در سال گذشته در این کشور افزایش یافته بود.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل به این مساله اشاره کرد.

هر چند آقای احمدی مشخص نساخت که کمک های بین المللی تا چی حد در بخش مبارزه علیهء مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است، اما کم شدن کمک های تخنیکی جامعهء جهانی در این زمینه را بیان کرد.

وی گفت که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان کمک های شان را در بخش ترانسپورت با آنان کاهش داده اند و این مساله نگران کننده است.
باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله گفت:
"امسال ما همکاری ها را درسطح ملی و بین المللی کمترداشتیم و روز تا روز در بخش های مختلف حمایت های قوت های بین المللی محدود ترشده می رود. قوت های بین المللی در عرصهء کمک های تخنیکی و کمک های هوایی و از طریق قطعات خاص شان ما را حمایت می کنند که متاسفانه سطح این کمک ها پایین آمده که برای ما قابل تشویش است."

معین وزارت امورداخله درحالی از کاهش کمک ها در راستای مبارزه علیهء مواد مخدر نگرانی کرده است که نصف نیروهای خارجی افغانستان را ترک کرده اند.

تعداد سربازان خارجی در افغانستان در سال های گذشته به یکصد و چهل هزارتن می رسید، اما درحال حاضر این رقم به حدود 60 هزار کاهش یافته است.

قراراست تا پایان سال روان تمام نیروهای محاربوی خارجی افغانستان را ترک کنند.

درعین حال مقامات وزارت امور داخله می گویند، در یک سال گذشته کشت مواد مخدردرافغانستان 36 درصد افزایش یافته است.

معیین وزارت امورداخله می گوید، سال گذشته پولیس مبارزه با مواد مخدر کشور دستاورد های چشگمیرداشته اند.
وی می گوید:
با وجودیکه حمایت ها کمترشده است، اما دستاورد های ما درسطح کشور بسیار زیاد خوب می باشد، ما در حضور رسانه ها تعهد می کنیم که با تمام امکاناتی که در اختیار ماست، علیهء این پدیدهء شوم مبارزه خواهیم کرد ."

آقای احمدی افزود که در این مدت 145 عملیات بزرگ در سراسر کشور راه اندازی شده و به شمول سه قاچاقبر بزرگ مواد مخدر، بیش از 860 قاچاقبر مشکوک را نیز دستگیر کرده اند.

وی گفت که درمیان بازداشت شده گان 14 زن، 38 کارمند ملکی و سه قوماندان امنیه ولایت های شمالی نیز شامل اند.

گفته شده است که سه میلیون تن به گونهء مستقیم یا غیر مستقیم در کار و بار مواد مخدر در افغانستان دست دارند و حدود یک میلیون افغان هم معتاد به مواد مخدر اند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG