لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

واشنگتن پوست: افغانستان، جنگی که هدف خودرا از دست داده است


تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود مطالبی را در مورد نگرانی های مقامات امریکا در رابطه با آزاد شدن محبوسین زندان بگرام به نشر رسانده اند. به نوشتهء این روزنامه ها مقامات امریکایی می گویند این محبوسین که قبلاً تحت نظر سربازان امریکایی بودند، مجرمین خطرناک هستند که آزادی آن ها می تواند سبب تهدید شود.

اما روزنامه واشنگتن پوست در شمارهء اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "افغانستان، جنگی که هدف خودرا از دست داده است."

روزنامه در بخش از مطلب خود می نویسد:
قوای نظامی امریکا از سال 2001 به اینسو در افغانستان درجنگ می باشند. اگر ماموریت اصلی این جنگ تنها القاعده بود، دیگر القاعده در افغانستان وجود ندارد و می توان اهداف آن را با طیاره های بی پیلوت مورد حمله قرار داد.

اما به نوشته روزنامه، امروز در صحنهء جنگ طالبان هستند که با شدت مقاومت نشان می دهند و حمله کننده گان انتحاری را به خاطر برهم زدن نظم و وارد کردن تلفات در خدمت دارند.

روزنامه می افزاید، درست است که این جنگ، جنگ رییس جمهور اوباما نیست، بلکه جنگ جورج دبیلو بوش می باشد که با آغاز جنگ عراق آن را نا تمام گذاشت، ولی رییس جمهور اوباما با به قدرت رسیدن، یک اقدام ضد و نقیض را پیش گرفت. او در تعهد خود همزمان با اینکه افزایش قوای امریکایی در افغانستان را اعلان کرد، زمان خروج آن ها را هم تعین کرد که پیام آن کشنده بود.

به هر حال القاعده و طالبان یک زمانی در افغانستان قدرت داشتند و هیچ بعید نیست که دوباره بعد از چند سال به صحنه ظاهر شوند. دوم اینکه ستون فقرات عملیات اردوی افغانستان بدست قوای امریکاست و افغانستان به امریکا نیاز دارد .

روزنامه به کتاب وزیر دفاع سابق امریکا رابرت گیتس اشاره نموده، می نویسد که گفته است، رییس جمهور اوباما نتوانست این استدلال را با مردم خود در میان بگذارد که افغانستان به حضور امریکا نیاز دارد.

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود مطلبی مشابه دارد، تحت عنوان "اوباما جنگی را که پیروزی در آن حتمی است با بازی های خود به ناکامی روبرو می سازد."

روزنامه تاکید می کند که خروج کامل از افغانستان یک شکست برای امریکا و یک پیروزی برای القاعده خواهد بود. در سال 2008 وقتی که رییس جمهور اوباما برای انتخابات ریاست جمهوری کمپاین می کرد بر یک چیز تاکید داشت که امنیت امریکا با امنیت افغانستان گره خورده است.

به نوشتهء روزنامه او واقعیت را می گفت، اما بعداً در سیاست های خارجی خود نتوانست پیام درست را برساند.

روزنامه می افزاید، بسیاری امریکایی ها فکر می کنند که افغانستان دیگر به امریکا نیاز ندارد و رییس جمهور کرزی هم با واکنش های اخیر خود چنین نشان می دهد که افغانستان می تواند بدون امریکا بکارهای خود عادی ادامه بدهد و تشنج را در روابط بیشتر می سازد، اما به نوشته والستریت ژورنال کرزی افغانستان نیست و پیام لویه جرگه این را نشان داد.

از این رو به نوشتهء روزنامه هرنوع خروج کامل نظامی و قطع کمک های اقتصادی به افغانستان، برگشت به گذشته خواهد بود که روسای جمهور سابق امریکا، جورج بوش اول و بیل کلنتن افغانستان را به حال خودش رها کردند و عواقب آن را همه دیدند. روزنامه تاکید می کند رییس جمهور اوباما نباید این اشتباه را دوباره تکرار کند.
XS
SM
MD
LG