لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

جان کری از اصلاحات اخیر در پاکستان حمایت کرد


وزیر خارجه امریکا می گوید، پاکستان قابلیت آن را دارد که به یک ببر اقتصادی مبدل شود. وی از اصلاحات اخیر در پاکستان به شمول اصلاحات در بخش حقوق زنان و اقلیت ها حمایت کرد.

صحبت های دیروز سرتاج عزیز و جان کری اولین دیالوگ ستراتیژیک میان دو کشور بعد از اکتوبر سال 2010 بود.

عزیز و کری در یک اعلامیه مشترک از طالبان خواستند با حکومت افغانستان مذاکره کنند.

آنها گفتند بهترین راه ختم خشونت ها در افغانستان و تقویت ثبات در آن کشور، مصالحه است.

در این اعلامیه تقاضای عدم مداخله در امور افغانستان نیز شده است و به نظر می رسد این اشارهء باشد به هند رقیب پاکستان. ولی در اعلامیه از تلاش های هم حمایت شده است که به بهبود روابط بین هند و پاکستان می انجامد.

پاکستان گاه گاه هند را متهم می کند که برای گسترش نفوذش در افغانستان تلاش دارد ولی این اتهامات از سوی مقامات هندی و افغان رد شده اند.

جان کری زمانی سناتور بود و نقش مهم را در دادن بسته کمک های مالی به پاکستان بازی کرده بود وی با تاکید گفت، امریکا خواهان روابط مستحکم با پاکستان است.

وی از اصلاحات صدراعظم نواز شریف استقبال نموده گفت: شک ندارد که پالیسی صدراعظم شریف، پاکستان را بیشتر به سوی یک آینده بهتر خواهد برد.

او گفت، از پالیسی شریف که می خواهد در قرن 21 پاکستان ر ا به یک قدرت اقتصادی مبدل کند، حمایت می کند.

وزیر خارجه امریکا افزود، امریکا ظرفیت برق پاکستان را به هزار میگاوات بلند می برد و همکاری ها را با آن کشور در بخش انرژی افزایش می دهد.

جان کری هشدار داد که زنان و اقلیت ها در پاکستان باید بخشی از آینده آن کشور باشند.

آژانس خبری فرانسه می نویسد، پاکستان در حالی حاضر با خشونت های فرقه یی دست در گریبان است و گروه های تندرو سنی در سال های اخیر صد ها نفر از اقلیت شیعه را به کام مرگ برده اند.
XS
SM
MD
LG