لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

بارک اوباما: طولانی ترین جنگ امریکا سر انجام خاتمه می یابد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
رییس جمهور امریکا یک بار دیگر روی پایان ماموریت امریکا و متحدان اش در افغانستان تاکید کرد.

بارک اوباما در سخنرانی اش خطاب به مردم گفت که امریکا و متحدان اش تا ختم امسال ماموریت خود را در افغانستان تکمیل خواهند کرد:

« در حالی که ما ماموریت خود را تا پایان امسال در افغانستان تکمیل می کنیم، طولانی ترین جنگ امریکا سر انجام خاتمه خواهد یافت. پس از 2014 میلادی ما از یک افغانستان متحد حمایت خواهیم کرد که بخاطر آینده اش مسوولیت ها را به عهده می گیرد.»

بارک اوباما در بخشی از سخنان اش به مسألهء امضای موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن نیز اشاره کرد.

او افزود، در صورتی که موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن امضا شود، شمار کم نیرو های امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند:

« اگر حکومت افغانستان موافقتنامهء امنیتی را که در بارهء آن گفتگو کرده ایم امضا کند، قوای کوچک امریکا همراه با متحدان ناتو در افغانستان به هدف اجرای دو ماموریت باقی خواهد ماند.
آموزش نیرو های افغان و کمک با این نیرو ها و تعقیب عناصر باقی ماندهء القاعده.»


به گفته رییس جمهور اوباما، زمانی که مسوولیت رهبری را امریکا به عهده گرفت، حدود یک صد و هشتاد هزار امریکایی در عراق و افغانستان وظیفه اجرا می کردند.

او افزود همهء نیرو های امریکایی عراق را ترک کرده اند.

آقای اوباما افزود که بیش از 60 هزار سرباز امریکایی قبلاً از افغانستان نیز بیرون شده اند.

رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا گفت، پس از پایان جنگ در افغانستان و خروج نیرو های امریکایی از این کشور، باید زندان گوانتانامو نیز بسته شود.

آقای اوباما در مورد احتمال تغییر رابطهء امریکا با افغانستان نیز صحبت کرد. اما به گفتهء وی، ارادهء امریکا در بخش مبارزه با تروریزم تغییر نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG