لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

«رییس جمهور کرزی، توافقنامه امنیتی را هر چه زودتر امضا کند»


حنیف اتمر عضو شورای رهبری حزب حق و عدالت
حنیف اتمر عضو شورای رهبری حزب حق و عدالت
به دنبال تقاضای نهاد های مختلف در خصوص امضای توافقنامه امنیتی با امریکا حزب حق و عدالت یک بار دیگر از رییس جمهور کرزی خواسته تا این توافقنامه را هر چه زودتر به امضا برساند.

حنیف اتمر عضو شورای رهبری این حزب به روز چهارشنبه در کابل گفت امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی خواست مردم، اعضای شورای ملی، احزاب سیاسی و کاندیدان ریاست جمهوری می باشد.

وی از حکومت تقاضا کرد تا به این خواست ها جواب مثبت بدهد:

« از رهبری کشور خود می خواهیم تا بدون تاخیر و بدون سیاست بازی های بیشتر از این موافقتنامه را در اولین فرصت ممکن به امضا برساند، شاید سیاست مداران ما وقت زیاد برای سیاست بازی می خواهند ولی مردم وقت زیاد برای سیاست بازی ندارد.
هر روز هرجنس که در بازار افغانستان قیمت می شود کیسه محدود ما را محدود تر می سازد. »


آقای اتمر گفت، امضا نکردن این توافقنامه یک سیاست نا درست بوده و به نفع مردم کشور نیست.

حکومت افغانستان به خاطر مشوره با مردم این کشور در خصوص امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا در اواخر ماه عقرب سال جاری جرگه مشورتی را به شرکت حدود دونیم هزار نفر در کابل برگزار کرد.

شرکت کننده گان این جرگه پس از جر و بحث های چهار روزه با امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا موافقه نشان دادند.

اما رییس جمهور کرزی پس از برگزاری لویه جرگهء مشورتی به خاطر امضای این توافقنامه شرایط تازه یی را مطرح کرده و تاکید نمود که هرگاه امریکا با این شرط ها موافقه کند وی توافقنامه را امضا خواهد کرد.

از سوی دیگر ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه در صحبت با برخی رسانه ها در کابل گفت حکومت افغانستان مخالف امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا نیست اما از شرط های خود هم کنار نمی رود:

« رییس جمهور کشور هرگز نگفته که نمی خواهد این سند به امضا برسد، زمانی که لویه جرگه افغانستان تصمیم را گرفتند و این موافقت نامه را تایید کردند وظیفه حکومت است که به فیصله جرگه احترام بگذارد، اما شرایط را که ما داریم تنها دلیل که برای این شرایط است اینست که ما نمی خواهیم پس از امضای این موافقت نامه به حالات یک دهه گذشته برویم و جنگ بازهم در خانه ها و قریه های ما ادامه پیدا کند.
در حالی که منابع تمویل تروریزم و پناه گاه های شان خارج از خاک افغانستان است. »


برخی از کارشناسان می گویند هرگاه توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا امضا نشود، کمک های جامعه جهانی با افغانستان کاهش یافته و حکومت این کشور توان تمویل مالی نیروهای نظامی اش را نخواهد داشت.

تعداد هم به این باور اند که در صورت عدم امضای این توافقنامه رشد اقتصادی این کشور نیز به مشکل روبر می گردد.

امضا نشدن توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا در حال حاضر به یک مناقشهء مطبوعاتی مبدل شده و تاحال روشن نیست که دو طرف چه تصمیم را اتخاذ خواهند کرد تا زمینه برای امضای این توافقنامه مساعد گردد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG