لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

وزیر دفاع امریکا با مقامات پولند در مورد افغانستان گفتگو می کند


چک هیگل وزیر دفاع امریکا
چک هیگل وزیر دفاع امریکا
انتظار می رود چک هیگل در سفرش به پولند، با مقامات آنکشور در مورد افغانستان گفتگو کند.

چک هیگل پیش از رسیدن به وارسا، به خبرنگاران گفت که مقامات نظامی و ملکی امریکا در افغانستان تلاش دارند تا برای امضاء توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن یک راه حل پیدا شود.

خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش میدهد که سایر مسایل امنیتی هم در این دیدار وزیر دفاع امریکا و مقامات پولندی مطرح خواهد بود.

از جانب دیگر روزنامه نیویارک تایمز در شماره امروزش، در مورد توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن نوشته است:
طوری به نظر میرسد که رییس جمهور کرزی فکر می کند، اگر روابط او با ایالات متحده به سوی خرابی برود، چیزی را از دست نخواهد داد.

حامد کرزی گفته است: تا زمانی توافقنامه امنیتی با امریکا را امضا نمی کند که شرط های افغانستان پذیرفته شود.

یکی از خواست های کرزی، آغاز عملی مذاکرات صلح با مخالفین مسلح دولت افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا است.

از جانب دیگر، رییس جمهور کرزی بخاطر تلفات اخیر غیرنظامیان افغان که گفته می شود در نتیجه عملیات های نیرو های بین المللی کشته شده اند، از ایالات متحده شدیداً انتقاد می کند.

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد: بر اساس برخی گزارش ها، طوری به نظر میرسد که حامد کرزی به صورت شخصی فکر می کند که امریکایی ها در تلاش ضعیف ساختن حکومت وی هستند.

رییس جمهور افغانستان همچنان می خواهد تا ده ها تن از زندانیان را که از سوی نیرو های امریکایی بازداشت شده و در زندان بگرام در بند بسر می برند، رها کند.

نیویارک تایمز در مقاله اش نوشته است: این گونه کار ها و اظهارات شاید اداره استخبارات مرکزی امریکا را وادار سازد که در مورد کمک های بیش از یک دهه با حامد کرزی فکر کند و احتمالاً این کمک ها را قطع کند، طوری که کانگرس امریکا برای سال 2014 کمک های مالی با افغانستان را کاهش داد.

با این حال وزیر دفاع امریکا امروز گفت که مقامات امریکایی به شمول جنرال جوزیف دانفورد قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان بر رییس جمهور کرزی فشار آورده اند و گفتگو ها با وی ادامه دارد.

چک هیگل افزود که شماری از متحدین بین المللی امریکا در افغانستان هم متعهد هستند که به زودی هدف حامد کرزی را درک کنند و در مورد تصمیم بگیرند.

در حال حاضر امریکا حدود سی و نه هزار نظامی در افغانستان دارد و اگر توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود، تمامی نظامیان این کشور تا پایان سال 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG