لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

حدود 250 ملیون شاگرد مکتب در جهان خوانده و نوشته نمی توانند


ادارهء یونسکو سازمان ملل متحد می گوید، آموزش در تعدادی زیاد مکاتب جهان به سطحی پایین است که حدود 250 ملیون شاگرد خواندن و نوشتن را بلد نبوده، حساب ابتدایی را نمی دانند.

براساس گزارش ادارهء یونسکو، بی سواد باقی ماندن این تعداد شاگردان، باعث ضایع شدن 129 ملیارد دالر در سیستم تعلیمی می شود.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، ادارهء کلتوری و تعلیمی سازمان ملل متحد یا یونسکو در گزارش نظارت سالانهء خویش که چهارشنبه 29 جنوری نشر شد با اشاره به سیستم آموزشی کشورهای دارای اقتصاد ضعیف می نویسد:
در کشور های فقیر از هر چهار شاگرد یک تن آن حتی یک جمله را خوانده نمی تواند، تعداد این گونه شاگردان در کشورهای افریقایی و مناطق صحرای جنوب آن به 40 درصد می رسد.

در ادامهء گزارش ادارهء یونسکو آمده است، در بین کشورهای که تحقیق در آن صورت گرفته است 37 درصد آن بودجهء را که برای تعلیمات ابتدایی مصرف می کنند، ضایع می شود، چون اکثر اطفال در این مکاتب چیزی را نمی آموزند.

براساس گزارش، تدریس نادرست در این مکاتب، میراث بزرگ بیسوادی را از خود بر جا گذاشته است که قبلاً تصور آن نمی شد.

پاولین روز مسوول این گزارش پنصد صفحه یی ادارهء یونسکو به آژانس خبری فرانس پرس گفته است:
"اینگونه تعلیم و تربیه چی ارزش دارد که شاگردان با سال ها رفتن به مکتب حتی بطور سرسری هم خوانده و نوشته، نتوانند؟"

ایرینا بوکووا مسوول ادارهء یونسکو در این مورد گفته است، اهداف تعلیمی این موسسهء که در سال 2000 تعیین شده بود، نمی تواند بدست آید. به گفتهء وی بعد از سال 2015 میلادی باید اهداف تازهء تعیین شود.

براساس این گزارش ادارهء یونسکو، در کشور های که تحقیق در آن صورت گرفته است از چهار معلم کمتر از سه تن آنها براساس معیار های کشور شان آموزش دیده اند.

ادارهء یونسکو همچنان می گوید، که در کشور های پیشرفتهء مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا، اطفال مهاجر نسبت به باشنده های اصلی این کشور ها عقب مانده اند.

در یک بخش دیگر این گزارش گفته شده است که در آسترالیا و نیوزیلند باشنده های اصلی آن سرزمین نیز مشکلات مشابه با اطفال مهاجر را دارند.

در پایان این گزارش ادارهء یونسکو آمده است، حدود 120 ملیون کودک که سن آنها به تعلیمات ابتدایی برابر است از رفتن به مکاتب محروم اند.

در دوازده سال گذشته هزاران مکتب جدید در افغانستان اعمار شده است و به گفتهء وزارت معارف این کشور حدود 10 ملیون کودک به مکتب می روند.

اما تا هنوز هم تعدادی از مکاتب افغانستان تعمیر و معلمان مسلکی ندارند و سطح تحصیلی نیز در برخی مناطق خیلی پایین است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG