لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

تردیدها در مورد کمک های مستقیم امریکا برای حکومت افغانستان


ادارهء جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان در مورد کمک های مستقیم به حکومت افغانستان، تردید های را مطرح کرده است.

براساس گزارش روزنامهء نیویارک تایمز برای حکومت افغانستان بطور مستقیم ملیارد ها دالر مساعدت می شود، امریکا سه سال قبل دو شرکت خصوصی بین المللی را موظف ساخت تا معلوم کند که آیا در زمینهء حفاظت و ضایع نشدن این پول ها می شود بالای حکومت افغانستان اعتماد کرد؟

براساس این گزارش، نتیجهء تحقیقات این شرکت ها خیلی وحشتناک بود و مقامات امریکایی تلاش کردند، آن را مخفی نگهدارند، با وصف آن دادن پول به حکومت افغانستان ادامه یافت، تا اینکه تحقیق کننده گان هوشداردادند که بر 16 وزیر افغان در مورد ضایع نشدن پول ها حساب شده نمی تواند.

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد، گزارش ادارهء سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان شاید باعث اختلاف با رییس جمهور کرزی شود که از چند سال به اینسو می گوید، ادارهء رییس جمهور اوباما برای تضعیف حکومت وی تلاش می کند.

به نوشته روزنامه، در این روز های آقای کرزی به مقامات امریکایی چندان اهمیت نمی دهد و نسبت تنش های در روابط بین دو کشور، مساعدت ها به افغانستان نیز متاثر شده است.

کانگرس امریکا کمک های انکشاقی را برای افغانستان به نصف کاهش داد و به عقیدهء روزنامهء نیویارک تایمز، این اقدام عکس العمل امریکا به اظهارات تند حامد کرزی در مورد توافقنامهء امنیتی با آن کشور بوده است. اکثر مصارف حکومت افغانستان توسط کشور های غربی پرداخته می شود و سهم ایالات متحدهء امریکا نسبت به همه بیشتر است.

در این اوخر واشنگتن مساعدت های مستقیم را به حکومت افغانستان بیشتر ساخته است و برای برنامه های کمتر پول می دهد که مقامات امریکایی آن را اداره می کنند.
در حال حاضر حدود نصف مساعدت های امریکا به حکومت افغانستان داده می شود و تشکیل یک حکومت ملی در افغانستان اساس ستراتیژی ادارهء رییس جمهور اوباما را تشکیل می دهد.
در گزارش ادارهء سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته شده است، که مساعدت مستقیم برای حکومت افغانستان امکان ضایع شدن پول های امریکا را افزایش می دهد.


please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG