لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

مخالفان در اوکرایین قانون عفو مشروط را رد کردند


رهبران مخالفین اوکرایین قانونی را رد کرده اند که در بدل ترک ساختمان های دولتی توسط معترضان، مخالفین بازداشت شده را مورد عفو قرار می دهد.

حکومت اوکرایین می خواهد در صورتیکه اعتراض کننده ها ساختمان های دولتی را ترک کنند، این قانون به اجرا گذاشته خواهد شد.

اکنون برای رییس جمهور ویکتور یانوکوویچ پانزده روز وقت داده شده تا این سند را توشیح کند.

از جانب دیگر، دفتر یانوکوویچ می گوید که رییس جمهور اوکرایین به خاطر مشکل تنفسی و تب، از دفترش رخصت گرفته است. تا حالا معلوم نیست که ویکتور یانوکوویچ چی وقت دو باره به کار باز می گردد.

اما در مورد قانون عفو، ویتالی کلیچکو رهبر مخالفین حکومت اوکرایین گفت که این قانون نه تنها مشکل را کم نمی سازد، بلکه افزایش هم خواهد داد.
به گفته کلیچکو، با نافذ شدن این قانون، حکومت اجازه می یابد تا زندانیان را با اجرای همین قانون، تا زمانی در گرو خود داشته باشد که سایر مخالفین ساختمان های دولتی را ترک نکرده باشند.
ویتالی کلیچکو می گوید:
"نخست باید قانون عفو به اجرا گذاشته شود و سپس این قانون مورد تطبیق قرار گرفته میتواند. با آنکه ما قطعاً می دانیم که این قانون به شمول قوانین دیگر، با منافع مردم هم خوانی ندارد. این قانون که به نحوی پذیرفته شده، بیشتر شبیه قانون دزدان دریایی سومالیا است، جائیکه مردم به گروگان گرفته میشوند و تنها در مبادله با چیزی رها می شوند."

در جاده های اوکرایین هم شماری دیگری از تظاهرکننده ها، قانون عفو را رد کرده و آنرا نا مناسب خوانده اند.

پارلمان اوکرایین به روز چهارشنبه این قانون را که در حمایت حزب تحت رهبری رییس جمهور ویکتور یانوکوویچ قرار دارد، تصویب کرد. نماینده های مخالف رژیم اوکرایین در پارلمان، از دادن رای به این قانون خودداری کردند.

یانوکوویچ ناوقت چهارشنبه در پارلمان حضور یافت و هشدار داد که اگر حزب حاکم موسوم به "مناطق" این قانون را تصویب نکند، انتخابات پارلمانی زود هنگام در اوکرایین برگزار خواهد شد.


در مسوده قانون عفو که در صفحه انترنتی پارلمان اوکرایین گذاشته شده، آمده است که اعتراض کننده ها پس از توشیح این قانون، حد اکثر پانزده روز فرصت دارند تا ساختمان های دولتی اشغال شده را ترک کنند.

مسوده قانون عفو، یکی از پیشنهاد های همین هفته یانوکوویچ به مخالفین بود، اما در نخستین عکس العمل، مخالفین به صورت مطلق قانون مشروط عفو زندانیان را رد کرده اند.
XS
SM
MD
LG