لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

سیگار: USAID هنوز هم با وزارت های افغانستان مستقماً کمک می کند


مفتشان امریکایی می گویند، با وجود ارزیابی های آنها که حکومت افغانستان نمی تواند کمک های مالی را درست تنظیم و از آن صورت حساب مناسب ارایه کند، ادارهء انکشاف بین المللی امریکا به کمک های مستقیم با وزارت خانه های این کشور هنوز هم ادامه می دهد.

دفتر سرمفتش امریکا برای پروژه های بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش که تازه به نشر رسانده گفته است که هر چند در رابطه با یقینی ساختن مصارف کمک های امریکا به افغانستان اقداماتی صورت گرفته، اما برخی از مسایل جنجالی آن هنوز لاینحل باقی مانده اند.

سیگار در این گزارش می نویسد، امریکا بیش از یک میلیارد دالر کمک مستقیم به افغانستان را تعهد کرده است. در این گزارش همچنان آمده است که نتایج تفتیش خارجی ها از وزارت خانه های افغانستان نشان می دهند که این وزارت ها به حساب دهی مصارف این کمک ها قادر نیستند.

اما گزارش اداره تفتیش امریکا در امور پروژه های بازسازی افغانستان می افزاید، با وجود آنهم اداره انکشاف بین المللی امریکا با در نظر داشت اصول خود قرارداد کمک های مستقیم را با افغانستان عقد می نماید.

سیگار در این گزارش همچنان خاطر نشان می کند که اداره یو اس اید از خطرات کمک ها با وزارت های افغانستان کانگرس امریکا را در جریان نگذاشته است.

اما ادارهء انکشاف بین المللی امریکا در پاسخ به این انتقاد ها می گوید، سیگار تصویر نامکمل از اقدامات برای جلوگیری از خطرات ادارهء نادرست در برنامه کمک های مستقیم به حکومت افغانستان را ارایه کرده است.

یو اس اید می گوید، آنها خطرات احتمالی را تشخیص داده و در مورد اجراآت نیز کرده اند، اما اداره سیگار به آن توجه نکرده است. زیرا از تمام جریان تفتیش آگاه نیست.

لاری سمپلر معاون ادارهء انکشاف بین المللی امریکا در امور افغانستان و پاکستان در یک اعلامیه گفته است که تفتیش سیگار نکاتی را مشخص ساخته است که آنها نیز در ارزیابی های شان به آن اشاره کرده اند.

سمپلر اضافه کرد، در ارزیابی های اداره سیگار در رابطه به کمک های مستقیم به افغانستان از مصارف نادرست، تقلب و یا استفاده سوء از کمک های هیچ یاد آروی نشده است.
XS
SM
MD
LG