لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

سپنتا: تلاش می کنیم راه حل برای امضاء توافقنامه امنیتی پیدا کنیم


رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان
رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان
مشاور امنیت ملی افغانستان ابراز خوشبینی کرد که رییس جمهور حامد کرزی موافقتنامه امنیتی و دفاعی را با امریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، امضا خواهد کرد.

رنگین دادفر سپنتا که دیروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد گفت، گفتگو ها با ایالات متحده جهت تلاش برای حل این مسأله ادامه دارد:

« طوریکه گفتم ما با مقامات ایالات متحده یکجا به شدت کار می کنیم تا هر چه زودتر راه حلی برای امضاء این قرار داد پیدا کنیم. من به جزیات مسأله نمی روم. اما نسبت به هفتهء گذشته، من از دو، سه و یا چهار روز به این سو خوشبین تر هستم. بیایید، چند روز دیگر نیز انتظار بکشیم.»

همزمان با این، وزیر دفاع امریکا بی صبری واشنگتن را به خاطر امتناع از امضاء موافقتنامه امنیتی و دفاعی بیان کرده و گفته است، نمی داند که آیا اطمینان مشاوران رییس جمهور کرزی را در مورد امضاء هر چه زود تر این موافقتنامه بپذیرد، یا خیر؟

چک هیگل در نشست خبری در وارسا پایتخت پولند در باره اظهارات رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان مشکوک به نظر می رسید.

وی افزود، اظهارات آنها به طور دوامدار تغییر می کنند.

چک هیگل اضافه کرد، قوماندانان ارشد امریکایی به شمول جنرال جوزیف دنفور قوماندان عمومی نیرو های امریکا و ناتو در افغانستان به تکرار و به طور دوامدار بر حامد کرزی رییس جمهور افغانستان فشار آورده و با او گفتگو کرده اند. اما آنها توان تغییر در عقیده رییس جمهور کرزی را ندارند.

وزیر دفاع امریکا همچنان گفت، متحدان امریکا که مایل به آموزش نیرو های امنیتی افغان پس از سال 2014 میلادی اند نیز می خواهند بدانند که آیا قرارداد امنیتی با واشتگتن فوراً امضاء می شود و یا نه؟

چک هیگل وزیردفاع امریکا در راه سفر به پولند، به خبرنگاران گفت که مقامات نظامی و ملکی امریکا تلاش دارند تا برای امضاء توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن یک راه حل پیدا کنند.
XS
SM
MD
LG