لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

والستریت ژورنال: طالبان از اختلافِ کابل و واشنگتن به نفع خود استفاده می کنند


بعضی از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود باز هم در مورد عواقب تیره گی در روابط بین افغانستان و امریکا مطالبی را به نشر رسانده اند.

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان رهبران طالبان از اختلاف بین حکومت کابل و امریکا به نفع خود استفاده می کنند. روزنامه می افزاید این اختلافات رهبران تندرو طالبان را دست بالایی داده و آنها هر روز بیشتر از صلح فاصله می گیرند . این عمل طالبان میانه رو را که برای صلح آماده گی نشان می دادند ضعیفتر ساخته است.

روزنامه از قول رییس شورای عالی صلح افغانستان صلاح الدین ربانی نوشته است که می گوید آن عده طالبانی که فکر می کنند از نگاه نظامی میتوانند پیروز شوند دیگر به روند صلح دلبستگی ندارند.

روزنامه وال ستریت ژورنال تاکید می کند تصمیم رییس جمهور کرزی که از امضای پیمان امنیتی با واشنگتن رو گرداند طالبان را جسورتر ساخت و آنها به این امید که بعد از سال 2014 دیگر امریکا در افغانستان حضور نخواهد داشت که از قوای افغان حمایت کند، روزنه امید را برای خود باز تر می بییند.

از سوی دیگر روزنامه از قول مقامات حکومت افغان می نویسد که گفته اند بر عکس تلاش حکومت اینست که امریکا پروسه صلح را سریعتر بسازد و حتی یکی از شرطهای امضای این پیمان هم همانا آغاز عملی پروسه صلح می باشد.

مجله اکانامیست هم در شماره اخیر خود به همین موضوع اشاره نموده و نوشته است ایجاد بی اعتمادی در مورد آینده افغانستان در حقیقت بازی با آتش می باشد.

به نوشته مجله از برکت رییس جمهور کرزی روابط بین کابل و واشنگتن در دو ماه اخیر به بدترین حالت آن قرار گرفته است و اگر آقای کرزی به یک نوع موافقتی با امریکایی ها نرسد قوای امریکا تا ختم سال جاری افغانستان را کاملا ترک خواهند کرد که عواقب آن برای افغانستان خطرناک است.

اکانامیست می افزاید هرچند رییس جمهور کرزی با برگذاری انتخابات از صحنه سیاسی افغانستان خارج می شود ، اما رفتار و خواسته های فعلی وی منافع افغانستان را برای سالهای متمادی به تهدید روبرو خواهد ساخت، از جمله کاهش کمکهای اقتصادی امریکا و ناتو به افغانستان.

مجله ادامه میدهد این رفتار رییس جمهور کرزی در واشنگتن هم بی جواب نمانده است . هفته گذشته کانگرس امریکا کمکهای انکشافی را برای سال جاری به افغانستان نصف کرد و بودجه یک پروژه زیربنایی کمک به اردوی افغانستان را سه بر پنچ کمتر ساخت.

مجله می افزاید فعلا یگانه امید برای امریکایی ها و بسیار افغانها اینست که بعد از رییس جمهور کرزی جانشین وی این مسیر را تغییر بدهد و موافقتنامه امنیتی را امضا کند تا آینده افغانستان هم تا حدی تامین شود.
XS
SM
MD
LG