لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

ویسا: امریکا باید بیان کند که مشکل اصلی در برابر صلح افغانستان کیست


بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل مطالب و مقاله های را در مورد روابط میان افغانستان و امریکا و مسایل مربوط به انتخابات سال آینده به نشر رسانده اند.

ویسا
روزنامهء غیر دولتی ویسا به نقل از داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی رییس جمهور کرزی نوشته است که امریکا باید از میان افغانستان و پاکستان یکی را به عنوان همکار ستراتیژیک اش انتخاب کند.

به نوشتهء روزنامه، امریکا این را می داند که مشکل اصلی در برابر صلح افغانستان کی است و باید این مسأله را به افغان ها و جهان بیان کند.

ویسا در یک مطلب دیگر از وزیر دفاع ایالات متحده نقل کرده که گفته است، رییس جمهور کرزی باید توافقنامهء امنیتی و دفاعی را امضا کند.

در ادامهء مطلب این سخنان چک هیگل نقل شده که امریکا و متحدان اش بدون توافقنامهء امنیتی و دفاعی فیصله در رابطه به سربازان شان پس از سال 2014 میلادی را دیگر به تاخیر انداخته نمی توانند.

سرنوشت
روزنامهء سرنوشت نیز در یک مطلب خواسته های وزیر دفاع امریکا از رییس جمهور کرزی در خصوص توافقنامهء امنیتی و دفاعی را به نشر رسانده است.
در مطلب از آقای هیگل نقل شده که گفته است، تاخیر در امضای این توافقنامه به خاطر ممکن نیست زیرا وقت تهیهء برنامه ها برای بودجه و سایر نیازمندی ها با مشکل روبرو می شود.

روزنامه در یک مطلب دیگر به نقل از رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نوشته است که اگر نامزدان انتخابات سال آینده در کمپاین انتخاباتی شان بیشتر از حد تعیین شده در قانون پول مصرف کنند، با برخورد قانونی روبرو خواهند شد.

در این مطلب آمده که هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری حق دارد تا در جریان کمپاین انتخاباتی اش تا ده میلیون افغانی را به مصرف برساند و اگر بیشتر از این مصرف می کند، خلاف قانون است.

محور
روزنامهء محور در مقالهء شماره امروز خود به اظهارات اخیر بارک اوباما رییس جمهور امریکا اشاره کرده و نگاشته است که اوباما باید این را روشن سازد که هیچگاه نمی خواهد افغانستان را تنها بگذارد.

به باور نویسندهء سرمقاله، این اظهارات آقای اوباما نشان می دهد که امریکا هرگز نمی خواهد به دست آورد هایش در افغانستان ارزش ندهد.

روزنامه نوشته است، اکنون هر دو طرف ماهیت توافقنامهء امنیتی و دفاعی را درک می کنند و در صورتی که این توافقنامه به اساس شرایط پذیرفته شود مفاد آن بیشتر خواهد بود و اگر چنین نشد به زیان هر دو کشور است.

انیس
در سرمقالهء روزنامهء دولتی انیس هم روابط میان افغانستان و امریکا و موضوع توافقنامهء امنیتی و دفاعی دو کشور به بررسی گرفته شده اند.

به نوشتهء روزنامه، با نزدیک شدن برگزاری انتخابات افغانستان و خروج نیرو های خارجی از این کشور امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن هم مهم می شود.

سر مقاله نویس انیس نوشته است، با آن که در این زمینه فشار ها از داخل و بیرون از افغانستان بر رییس جمهور کرزی بیشتر شده، اما قسمی که توافقنامهء امنیتی به افغانستان مهم است برای جهان به خصوص امریکا نیز ارزش و مفاد زیاد دارد.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی در سرمقالهء خود نوشته است که جنگ در افغانستان به پایان نرسیده است.

در سرمقاله آمده است، رییس جمهور اوباما در اظهارات اخیرش گفته که جنگ در افغانستان پایان یافته اما اگر به این کشور توجهء لازم صورت نگیرد، القاعده و طالبان در همکاری با سایر شبکه های جاسوسی دوباره تقویت شده و جهان را بار دیگر با تهدید روبرو خواهند ساخت.

به باور نویسنده، توافقنامهء امنیتی و دفاعی امریکا و افغانستان آن زمان اهمیت خواهد داشت که منافع هر دو کشور تامین و تخطی ها دوباره تکرار نشوند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG