لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

کنسرت موسیقی برای معتادان در هرات برگزار شد


برای اولین بار یک گروه موسیقی می خواهد با انجام کنسرتی زنده توجه دولت و نهادهای مختلف را به سوی معتادان بکشاند.

گروه موسیقی مورچه ها به همکاری شماری از فرهنگیان در ولایت هرات به روی زمین مملو از برف برای معتادان آواز خواندند.

مسعود حسن زاده یکتن از اعضای گروهی مورچه ها گفت آنان می خواهند با اجرای موسیقی در این محل دولت و مردم را وادار کنند تا این طیف از جامعه را فراموش نکنند.

او گفت آمار ها نشان میدهد که با گذشت زمان بر تعداد معتادان در افغانستان افزود می شود و این موضوع خیلی نگران کننده است.

در محل که این کنسرت اجرا شد صدها تن از معتادان به مواد مخدر که بیشتر شان در دوران مهاجرت در ایران به این پدیده مبتلا شده اند زنده گی می کنند.

اما سردی سخت زمستان و وضعیت اسفبار موجود در محل زنده گی شان همه روزه تعدادی از آنان را به کام مرگ می برد.

سید احمد و مهدی دو تن از معتادان در محل کمر کلاغ از این وضعیت سخت شکایت داشته و دولت افغانستان را متهم به بی توجهی در قبال معتادان می کنند.

آنان می گویند از آغاز فصل زمستان بیش از بیست تن از معتادان از شدت سرما و گرسنگی جان های شان را از دست داده اند.

مسوولان در شفاخانه حوزه وی هرات می گویند از آغاز فصل زمستان اجساد سیزده تن از معتادان که در زیر پلچک ها و دیگر مکان های مخروبه زنده گی می کردند به شفاخانه انتقال داده شد است.

محمد رفیق شیرزی مسوول مطبوعاتی این شفاخانه به رادیو آزادی گفت این افراد همه مردان معتاد بوده اند.

اما محمد سلیم تره کی شاروال هرات در یک تماس تلفونی به رادیو آزادی گفت از شروع فصل زمستان تا حال حدود پنجاه تن از معتادان که به دلایل گوناگون جان داده اند از سوی این اداده به خاک سپرده شدند.

این برنامه ها در حالی صورت می گیرد که چند روز قبل مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در غرب افغانستان از این وضعیت ابراز نگرانی کرده اند.

از سوی هم جیلانی دقیق رئیس مبارزه علیه مواد در ولایت هرات می گوید به اساس سروی که در سال 2009 میلادی صورت گرفته است حدود هفتاد هزار معتاد در ولایت هرات بود و باش دارند که بیش از سی و پنج درصد آنان را باشنده گان دیگر ولایات افغانستان تشکیل میدهد.

به گفته آقای دقیق نزدیک به هفتاد درصد از معتادان در ولایت هرات کسانی هستند که در کشور ایران در همسایگی هرات به انواع مواد مخدر مبتلا و سپس از سوی دولت آن کشور به افغانستان فرستاده شده اند.

هرات باداشتن حدود هفتاد هزار معتاد به مواد مخدر هم اکنون هفت کلینیک و یک شفاخانه برای تداوی معتادان دارد که گفته می شود که این مراکز نمی توانند مشکلات این تعداد از معتادان را حل کند.

با وجود هزاران افغان مبتلا به مواد مخدر در ولایت سرحدی هرات گفته می شود دولت ایران تعدادی از تباع ایرانی را که به مواد مخدر مبتلا هستند به ولایات سرحدی هرات و نیمروز فرستاده است.


شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG