لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

سقوط فابریکات تولید روغن نباتی در جوزجان


جواز روغن کشی
جواز روغن کشی
در ولایت جوزجان ده ها فابریکه مدرن و پیشرفته برای تولید روغن از دانه های نباتات مختلف وجود دارد، اما نسبت نبود برق این فابریکه ها از فعالیت باز مانده به عوض آن وسیله که مردم عام آن را جواز می نامند بعد از روی کار آمدن فابریکه های برقی به رکود مواجه بود دوباره فعال گردیده است.

جواز روغن کشی که از اشتر، قاطر و اسپ برای تولید روغن کنجد، زغر، پنبه دانه و خربوزه کار گرفته می شود تابه امروز به رکود مواجه بود دوباره به فعالیت آغاز نموده بازار خوبی برای تولید این وسیله در شهر های شمال افغانستان مهیا گردیده است.

حاجی خیرالله مالک جواز روغن کشی که در قریه دیده موش شهر شبرغان جواز رانی می کند به رادیو آزادی گفت ده ها فابریکه روغن کشی در ولایت جوزجان به نسبت نبود برق از فعالیت مانده کارگران شان در حال حاضر بیکار می باشند:

« خود ما ماشین تیل کشی داریم از اینکه برق ها ضعیف است توقف دادیم. به عوض آن از جواز کار گرفتیم چرا که برای جواز برق ضرورت نیست در تمام شهر ها برای فعلاً جواز رواج یافته است. »

حاجی خیر الله می گوید تنها در شهر شبرغان و در شهر آقچه بیشتر از 200 جواز روغن کشی فعالیت دارد و روزانه ده ها تن روغن کنجد، زغر، پنبه دانه و تخم خربوزه بدست می آید.

وی در مورد فروشات شان نیز گفت:
« فروشات ما بسیار خوب است در این روز ها خیلی خریدار ها از کابل حتی از خارج از کشور هم برای خریداری روغن به شبرغان می آیند. »

در همین حال داکتر حفیظ الله مرادی متخصص بخش جراحی شفاخانه ولایتی جوزجان می گوید مصرف مداوم روغن کنجد میتواند بر تقویت حافظه تاثیر گزار باشد و بهترین غذا برای کسانی است که دارای کار های فکری می باشند:

« همچنان در در مان لکه سوختگی روی بدن استفاده شود و شادابی روی هم مهم است. و در پختن قابلی ازبکی هم از روغن کنجد و زغر استفاده می شود که مزه و طعم خاص را دارد. »

هرچند روغن تولید جواز نسبت به دیگر ماشین های برقی با کیفیت و به صحت انسان مفید دانسته شده، اما به باور بسیاری از مردم قیمت رو غن وطنی دو برابر روغن وارداتی خارجی بلند است و مردم غریب نمی توانند از روغن کنجد و یا زغر که یک سیر آن از 700 تا 2000 افغانی به فروش می رسد استفاده نمایند.

در همین حال مسوولین فابریکه های روغن کشی در جوزجان از عدم همکاری دولت شکایت دارند. بگفته آنان، آنها بخاطر رشد تولیدات داخلی، بارها از مقامات دولتی خواسته اند تا به مشکلات آنان رسیدگی صورت گیرد، اما تا اکنون هیچ توجهی از سوی دولت برای حل این مشکل نگردیده است.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG