لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

بارش برف باعث توقف صادرات و واردات در بندر حیرتان شده است


مسوولان در بندر تجارتی حیرتان می گویند که از سه روز به این طرف صادرات و واردات از طریق این بندر تجارتی متوقف گردیده است.

از دو روز به این طرف اکثر ولایات شمالی افغانستان شاهد بارش برف سنکین بوده اما در کنار سردی و ایجاد مشکلات متعدد برای ساکنان این ولایات، این بار مسوولان شهرک بندری حیرتان در بلخ می گویند که به اثر ریزش برف سنگین راه ها به این شهرک مسدود شده و سیستم برق این بندر تجارتی قطع گردیده است.

قاضی نجیب رییس شهرک بندری حیرتان در صحبت با رادیو آزادی گفت، از دو روز به این سو راه ها مسدود شده و 50 درصد از کارمندان شان به سر کار حاضر شده نتوانسته اند.

وی افزود که قطع جریان برق و نبود پرسونل باعث شده است تا واردات و صادرات از طریق این بندر توقف یابد وی در مورد به رادیو آزادی گفت:

« سه روز می شود برق نداریم و راه ها هم مسدود است، سرویس های ما از مزار میاید و تا اکنون نه آمده است. کار های ما از نبود کارمند با 50 فیصد رکود مواجه شده است. چون کرین ها برقی اند نتوانسته اند مواد وارد شده را تخلیه کنند. »

وی گفت اگر وضعیت نبود برق و مسدود بودن راه ها و عدم واردات و صادرات از این بندر به همین گونه ادامه پیدا بکند افغانستان به زودی شاهد میلیون ها افغانی زیان خواهد بود.

با آنکه حیرتان یکی از بنادر مهم تجارتی در افغانستان می باشد که سالانه صدها میلیون افغانی از این طریق وارد خزانه دولت می شود اما مقامات ریاست تجارت و صنایع بلخ اخیراً گفته اند که سطح واردات و صادرات از این بندر نسبت به گذشته کاهش یافته و تجار افغان بیشترین صادرات شان را از طریق بندر تورغوندی و شیرخان بندر انجام می دهند.

شهر بندری حیرتان از جمله بنادر مهم تجارتی در شمال افغانستان به شمار می رود که با کشور های ازبکستان و تاجکستان مرز مشترک داشته از بنادر مهم تجارتی افغانستان به شمار می رود.


مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف
XS
SM
MD
LG