لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

درخواست کمیسیون شکایات انتخاباتی از افغانها!


نادر محسنی سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان
کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان از مردم می خواهد هر گاه در جریان کمپاین های انتخاباتی با تخطی نامزدان از قوانین انتخابات بر می خورند آن را به گونه مستند به این کمیسیون ارایه کنند.

سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، از آغاز کمپاین های انتخاباتی تا اکنون کدام تخطی نزد آنان به ثبت نرسیده است.

با آن که نگرانی های از احتمال موجودیت برخی تخطی ها در جریان کمپاین های انتخاباتی وجود دارند، اما کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید تا اکنون هیچ مورد از تخطی در این خصوص به ثبت نرسیده است.

کمپاین های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری روز یکشنبه با نصب تصاویر نامزدان در نقاط مختلف شهر و راه اندازی نشست ها به هدف ارایه برنامه های نامزدان آغاز گردید.

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان روز دوشنبه در دومین روز کمپاین های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، در صورتی که شکایات در خصوص تخطی ها در جریان کمپاین های انتخاباتی مستند باشند، به گونه جدی مورد پیگری قرار خواهند گرفت:

« تا هنوز به کمیسیون شکایات انتخاباتی شکایت نشده و کمیسیون خود نیز تا کنون به تخلفات مشخص انتخاباتی در این خصوص دست نیافته است که قابل برخورد باشد.
اما در صورتی که هر یک از هموطنان ما مواردی را در این خصوص مستند بسازند و آن را به شکل رسمی نزد ما شکایت درج بکنند به گونه جدی آن را پیگیری خواهیم کرد.»


آقای محسنی همچنان از نامزدان ریاست جمهوری خواست تا در جریان کمپاین های انتخاباتی اصول و قوانین در این خصوص را به گونهء جدی رعایت کنند.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همواره روی رعایت قوانین انتخابات از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تاکید ورزیده است.

استفاده از امکانات دولتی، نصب تصاویر در جا های معین و مصارف در حد تعیین شده از مسایلی اند که بیشتر روی رعایت آن از سوی این کمیسیون تاکید گردیده است.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که موارد کوچک از تخطی ها در اولین روز کمپاین های انتخابات از سوی شماری از نامزدان ریاست جمهوری دیده شده اند.

ضیاء الحق امرخیل رییس دارالانشای این کمیسیون به رادیو آزادی گفت این موارد با دفاتر کمپاین این نامزدان در میان گذاشته خواهد شد.

از سوی دیگر بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا هم از احتمال موجودیت برخی تخطی ها در جریان روز اول کمپاین های انتخاباتی خبر داده است.

فهیم نعیمی سخنگوی این بنیاد، نصب تصاویر نامزدان ریاست جمهوری در محلات ممنوعه را به عنوان مثالی از این تخطی ها یاد کرد:

« شایعاتی وجود داشت که رنجر های پولیس تصاویر برخی از کاندیدان و یا معاونین شان را انتقال می دادند و یا این که گفته می شود میان دو تن از معاونین کاندیدان مشاجره لفظی به میان آمد اما این موارد را فیفا تا کنون مستند نساخته است.
اما تخطی که به وضاحت دیده می شد همانا نصب تصاویر کاندیدان در جا های ممنوعه بود.»


برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 در افغانستان یازده تن نامزد هستند.

قرار است کمپاین های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری تا چهل و هشت ساعت قبل از شانزده حمل روز برگزاری انتخابات آینده ادامه یابد.

برای کمپاین های انتخاباتی نامزدان شورا های ولایتی یک ماه وقت تعیین شده و قرار است به تاریخ سیزدهم ماه حوت آغاز شوند.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG