لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

القاعده اعلام کرد با گروه دولت اسلامی عراق و شام ارتباط ندارد


شبکه القاعده در یک تلاش برای فاصله گرفتن از جنگ میان گروهای شورشی در سوریه می گوید همه روابط با یک گروه وابسته به خود را که در این کشور می جنگد قطع می کند.

هرچند این اعلامیه در یک ویب سایت که معمولاً شبکه القاعده از آن کار می گیرد نشر شده ولی اعتبار آن از سوی منابع مستقل تائید نشده است.

آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس در گزارش خود می گوید که الظواهری چند ماه پیش به گروه دولت اسلامی عراق و شام دستور داده بود که از یک گروه رقیب خود به نام جبهه النصره به رهبری محمد الجولانی فاصله گیرد و مستقلانه فعالیت کند ولی البغدادی از عملی ساختن این امر سرباز زده هر دو گروه را باهم مدغم ساخت.

الظواهری گفته بود که جبهه النصره جناح رسمی این شبکه در سوریه می باشد.

شبکه القاعده در اعلامیه امروز خود اعلان می کند که "گروه دولت اسلامی عراق و شام کدام ارتباط با این شبکه ندارد چون از تاسیس آن خبر نداشته و آنرا نپذیرفته است."

اعلامیه می افزاید که:
"شبکه القاعده مسوول اعمال دولت اسلامی عراق و شام نمی باشد."

برخی شورشیان در سوریه در آغاز از گروهای جهادی استقبال کردند ولی تجاوز مظنون جهادیان علیه مردم ملکی و گروهای رقیب باعث واکنش شدید آنها شد.

شورشیان در سوریه اتهام وارد می کنند که گروه دولت اسلامی عراق و شام به جای جنگیدن در مقابل رژیم دمشق برای اقتدار و تسلط سعی می کند و در خدمت منافع رژیم قرار دارد.

شبکه القاعده بر نحوه عملیات گروه دولت اسلامی عراق و شام انتقاد کرده می گوید: "جهادی ها باید جزء ملت باشند و از اعمالی باید خودداری کنند که امکان دارد در نتیجه آن بر مسلمانان و یا غیر مسلمانان ظلم روا داشته شود."

اعلامیه شبکه القاعده می افزاید که: "جهادی ها نباید به سوی اعلان امارت ها و دولت ها بشتابند و آنرا بر مردم تحمیل کنند."

گروه دولت اسلامی عراق و شام در این اواخر تسلط خود را بر شهر رقعه مستحکم ساخت و یک تفسیر شدید شریعت را بر اهالی این شهر نافذ ساخت.

شهر رقعه یگانه مرکز یک ولایت است که در نزاع سه ساله در سوریه به تصرف شورشیان درآمده است.

گروه دولت اسلامی عراق و شام به زنان شهر رقعه دستور داد که در اماکن عامه نقاب بپوشند و همچنین خرید و فروش سگرت و تنباکو را ممنوع اعلام کرد و حضور مردم در نماز جمعه را اجباری ساخت.

ولی تنش ها میان گروه دولت اسلامی عراق و شام و دیگر شورشیان به شمول گروهای اسلامی ماه گذشته باعث درگیری های مسلحانه شد.

بیش از 1400 نفر در این درگیری ها کشته شدند.
XS
SM
MD
LG