لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

تحلیلگران پاکستانی: مذاکرات با طالبان نتایج مثبت در پی نخواهد داشت


برخی از تحلیلگران پاکستانی می گویند، تلاش های که از سوی حکومت نواز شریف و تحریک طالبان پاکستان برای انجام مذاکرات آغاز گردیده، نمایشی بوده و نتایج مثبت را به همراه نخواهند داشت.

به باور این تحلیلگران، حکومت و طالبان پاکستانی به نام مذاکرات با هم سیاست بازی می کنند.

این در حالی است که تحریک طالبان پاکستان به روز یکشنبه یک تیم پنج نفری را برای نمایندگی از آنها در مذاکرات با حکومت نواز شریف تعیین کرد.

تحریک طالبان پاکستان اعلان کرد که قرار است عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف، مولانا سمیع الحق مؤسس مدرسه حقانیه، مولانا عبدالعزیز مهتمم پیشین مدرسه لعل مسجد در اسلام آباد، پروفیسر محمد ابراهیم یکی از اعضای حزب جماعت اسلامی و مفتی کفایت الله نماینده پیشین اسمبله از حزب جمعیت علمای اسلام، از آنها در مذاکرات با حکومت نمایندگی کنند.

برگیدیر محمود شاه یکی از افسران متقاعد اردو و تحلیلگر پاکستانی می گوید، کسانی را که تحریک طالبان در تیم خود برای مذاکرات با حکومت تعیین کرده قادر نیستند که از طالبان نمایندگی کنند:

« تعیین شدن عمران خان، سمیع الحق، عبدالعزیز و دو تن دیگر که همه آنها اعضای پارلمان کشور بودند و یا هستند سوال برانگیز است که این پنج تن چگونه می توانند نماینده طالبان باشند. آیا این پنج تن در تمام خونریزی های که از سوی طالبان صورت گرفته شامل اند؟ آیا طالبان فیصله های این تیم را در جریان مذاکرات می پذیرند یا خیر؟ »

در میان پنج تن که از سوی طالبان پاکستانی برای نمایندگی از آنها در مذاکرات با حکومت تعیین شده، عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف و کفایت الله عضو حزب جمعیت علمای اسلام نمایندگی از طالبان را در مذاکرات رد کرده اند.

عقیل یوسفزی یک تحلیلگر دیگر از پاکستان می گوید، اگر مذاکرات میان حکومت نواز شریف و طالبان صورت هم بگیرد نتایج آن مثبت و عملی نخواهند بود.

به باور عقیل یوسفزی، تحریک طالبان پاکستان هیچگاه آماده پذیرش قانون اساسی پاکستان نخواهد شد:

« اهداف طالبان واضح اند آنها خواهان نافذ کردن قوانین خود شان در پاکستان استند، اما این امکان پذیر نسیت تا زمانیکه شورشیان قانون اساسی را نپذیرند مذاکرات کامیاب نخواهد شد.»

تلاش ها برای انجام مذاکرات میان حکومت و تحریک طالبان پاکستان در حالی شدت یافته است که نواز شریف صدراعظم این کشور هفته قبل به مذاکرات با شورشیان یک فرصت دیگر داد و برای پیشبرد مذاکرات با آنها یک تیم چهار نفری را معرفی کرد.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG