لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

ترکیه در تمام ولایات افغانستان مکاتب افغان ترک را ایجاد می کند


مسوولان در وزارت معارف افغانستان می گویند، در جریان سفر اخیر فاروق وردک وزیر معارف به ترکیه با مقامات ترکی توافق صورت گرفت تا مکاتب افغان ترک در تمام ولایات افغانستان ایجاد گردند.

محمد کبیر حقمل رییس نشرات وزارت معارف به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که کار اعمار این مکاتب در بهار سال آینده آغاز می شود:

« در تمام 34 ولایت افغانستان مکاتب ترکی باید ایجاد شود، و کار عملی ایجاد این مکاتب را در سال آینده آغاز می کنیم، ترکیه با ما برای ساختن این مکاتب موافقه کرده است. »

زمانی که مجاهدین در سال 1372 شمسی در افغانستان به قدرت رسیدند، در آن زمان ترکیه یک مکتب را به نام افغان ترک در کابل تاسیس کرد.

به گفتهء مقامات وزارت معارف کشور، در حال حاضر به شمول شهر کابل و قندهار، در 6 ولایت شمالی افغانستان 17 باب مکتب افغان ترک فعال بوده که به شمول دختران نزدیک به 5 هزار شاگرد در آن مصروف آموزش اند.

از چندین سال به این طرف فارغان مکاتب افغان ترک پس از اشتراک در امتحان کانکور با کسب نتایج بهتر به پوهنځی های دلخواه شان راه یافته اند.

متخصصین در وزارت معارف افغانستان از این کمک تازهء ترکیه استقبال کرده و می گویند ترکیه از این طریق می خواهد تا زبان آن کشور را در افغانستان انکشاف بدهد.

از سوی دیگر معیین مرستیال معاون سابق وزارت معارف به رادیو آزادی گفت که زبان های ملی ما نباید تحت تاثیر زبان ترکی قرار گیرند:

« امروز ترکیه علاقه مند است که زبان آن کشور باید عمومیت پیدا کند، اگر در ای مکاتب زبان ترکی و یا زبان های دیگر تدریس می شود، دو زبان رسمی پشتو و دری نباید از نظر انداخته شود. »

مکاتب افغان ترک در افغانستان مستقیماً از سوی ترکیه حمایت مالی می شوند.

در عین حال برخی دیگر از کشور ها در افغانستان نیز برخی از مکاتب را ایجاد کرده اند که در کنار زبان های ملی، زبان انگلیسی، جرمنی، فرانسوی و زبان های دیگر در آن تدریس می شوند.


ژوبین احمدی
XS
SM
MD
LG