لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

«انتخابات، یگانه امید برای ثبات آیندهء افغانستان پنداشته می شود»


مبارزات انتخاباتی در افغانستان توجهء چندین روزنامهء غربی را به خود جلب کرده است.

گاردین
روزنامهء گاردین چاپ انگلستان مقالهء خود در این باره را زیر این عنوان نوشته که مبارزات انتخاباتی در افغانستان در یک فضای از خوشبینی توام با نگرانی آغاز شد.

روزنامه می افزاید: این مبارزات که دو ماه طول می کشد برای رقابت در انتخابات آغاز شد که از ابتدا گرفتار اعمال خشونت و حیله بازی می باشد ولی باز هم یگانه امید برای آیندهء با ثبات این کشور پنداشته می شود.

گاردین می نویسد، اگر این انتخابات به طریقهء آرام انجام شود اولین انتقال مسالمت آمیز و مردمی قدرت در افغانستان را ببار خواهد آورد. چون رییس جمهور کرزی نمی تواند خود را بار دیگر نامزد سازد.

روزنامه از قول وژمه فروغ یک تن از منتقدان صریح حکومت فعلی می نویسد که در پیام تویتر خود نوشته است:
« مبارزات انتخاباتی یازده کاندید و مردم سالاری مرا به آیندهء افغانستان امیدوار می سازد. من چنین چیزی را کمتر در زندگی خود دیده ام.»

روزنامه به تلاش های مبارزات کاندیدان در کابل اشاره کرده می گوید که آنها سخنگویان و مدیران مبارزات انتخاباتی و تاریخ گردهمایی های خود را معرفی کردند و نخبه گان کشور از یک کاندید حمایت و از دیگری انتقاد می کنند.

گاردین می گوید که برای هر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سه موتر زره و بیش از 36 پولیس محافظتی داده شده است.

روزنامه می نویسد که شورشیان طالب این انتخابات را ضیاع وقت دانسته تعهد نموده اند که آن را مختل خواهند ساخت و اعمال خشونت با کشته شدن دو عضو ستاد مبارزات انتخاباتی عبدالله عبدالله در هرات آغاز شد.

روزنامه می نویسد که سقف رسمی مصارف مبارزات انتخاباتی ده میلیون افغانی اعلان شده ولی در یک کشوری که در پول عواید قاچاق تریاک و قرارداد های پر رونق نظامی غوطه ور است کمتر کسی متوجه مراقبت این مصارف خواهد شد.

تایمز
در این میان، روزنامه تایمز زیر این عنوان که «رقابت برای جانشینی کرزی توام با نگرانی از مبارزات انتخاباتی خونبار آغاز شد.» می نویسد که افغانستان مبارزات انتخاباتی احتمالاً خونین را آغاز کرد که یک آزمایش مهم برای پیشرفت های آسیب پذیر دوازده سال گذشته در این کشور پنداشته می شود.

تایمز می نویسد که برندهء این انتخابات وارث یک کشوری درگیر جنگ خواهد شد که نیرو های محارب خارجی هم آن را به زودی ترک خواهند گفت.

روزنامه به انتقاد اخیر رییس جمهور کرزی از تلاش های قوای بریتانوی در هلمند نیز اشاره کرده می نویسد که او در مصاحبهء اخیر خود با روزنامهء سندی تایمز در مجموع از ماموریت نیرو های ایتلاف به رهبری امریکا در بخش امنیت انتقاد کرده و تلاش های آنها در این عرصه باالخصوص در هلمند را ناموفق خوانده است.

روزنامه به این هم اشاره می کند که اکثریت 447 سرباز بریتانوی در دوازده سال گذشته در هلمند کشته شده اند.

لاس انجلس تایمز
روزنامهء لاس انجلس تایمز امریکا هم به آغاز مبارزات انتخاباتی در افغانستان پرداخته می نویسد: پس از اینکه دو عضو مبارزات انتخاباتی یک نامزد پیشتاز در هرات کشته شدند این مبارزات با دورنمای نامطمین از انتخابات صلح آمیز آغاز شد.

روزنامه می نویسد که کشته شدن اعضای ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله مبارزات انتخاباتی را فوراً زیر سایه قرارداد و انتخابات آیندهء ریاست جمهوری، در حالیکه نیرو های بین المللی برای خارج شدن از افغانستان آمادگی می گیرند توانایی حکومت این کشور در مدیریت انتقال مسالمت آمیز قدرت را امتحان می کند.
XS
SM
MD
LG