لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

پارلمان اوکرایین روی صلاحیت های رییس جمهور غور می کند


لایحهء که در پارلمان اوکرایین روی آن بحث می شود، قانون اساسی را احیا می کند که در سال 2004 میلادی در جریان انقلاب نارنجی این کشور تصویب شده بود.

آرسینی یارسینوک یک رهبر مخالف اوکرایین که هفته گذشته، رییس جمهور مقام صدارت را به او پیشنهاد کرد، دیروز از نماینده های مجلس خواست تا از تعدیلات جدید در قانون اساسی حمایت کنند:

« یگانه راه برای ثبات اوضاع احیا حاکمیت قانون اساسی و به اجرا گذاشتن دوبارهء قانون سال 2004 میلادی می باشد. قدرت های دیکتاتوری رییس جمهور باید لغو شوند. »

در حالیکه پارلمان، قوانین جنجال برانگیر ضد اعتراضات را لغو کرد، ویکتور یانوکویچ رییس جمهور اوکرایین استعفای حکومت را پذیرفته و عفو مشروط برای زندانیان معترض را تصویب کرد.

ویکتور یانوکویچ پس از چهار روز رخصتی مریضی روز دوشنبه دوباره بر سر کارش برگشت.

رییس جمهور گفت، اوکرایین باید افراطگری، تندروی و ایجاد نفرت در جامعه را رد کند که در عقب آن انگیزهء برای رسیدن به قدرت قرار دارد.

در این میان یک تن از حامیان رییس جمهور در پارلمان گفته است که اگر این بحران به طور مسالمت آمیز حل نشود، ویکتور یانوکوویچ حاضر است که انتخابات قبل از وقت را برگزار کند.

رییس جمهور یانوکوویچ در برابر این اظهارات یوری میروشنی چینکو کدام واکنش نشان نداده است.

در این حال، اعتراض کنندگان بیم دارند که مبادا رییس جمهور حالت اضطرار را در کشور اعلان کند که بر اساس آن به نیروهای مسلح اوکرایین اجازه داده می شود تا کمپ ها و موانع مظاهره کننده گان را در شهر کییف از بین برده، شهر را از وجود آنها تصفیه کنند.

در این حال روسیه رهبران مخالفین حکومت را ترغیب کرد تا از تهدید و اخطار دست بکشند و با حکومت گفتگو کنند.

از سوی دیگر کاترین اشتون رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا قرار است ناوقت امروز سه شنبه برای گفتگو با رییس جمهور و رهبران مخالف وارد شهر کییف شود.

از کاترین اشتون نقل شده که می گوید، اتحادیه اروپا و ایالات متحدهء امریکا برای کمک مالی به اوکرایین در حال گفتگو قرار دارند.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت، چنین گفتگو ها در مراحل ابتدایی آن قرار دارند.

خوزی منویل باروسو رییس کمیسیون اروپایی تایید کرد که بروکسل به خاطر حل بحران سیاسی اوکرایین گزینه های را در مورد چگونگی فراهم آوری کمک های مالی به این کشور تحت مطالعه دارد.
XS
SM
MD
LG