لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

مطبوعات افغانستان در آزمون پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری!


نادرنادری مسوول "بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه"
نادرنادری مسوول "بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه"
در هفتهء جاری کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خود و برنامه هایشان را به شیوه های مختلف و متفاوت معرفی خواهند کرد که مطبوعات بنیاد اساسی کمپاین های انتخاباتی آن ها را تشکیل خواهد داد.

پوشش خبری مبارزات انتخاباتی کاندیدان نشان خواهد داد که در دههء گذشته مطبوعات افغانستان تا چی حد رشد کرده است، آیا در جریان مبارزات انتخاباتی می تواند آزاد و بی طرف باقی بماند؟

در افغانستان که حدود 12 سال قبل رسانه های آزاد وجود نداشت و در دوران رژیم طالبان همهء مطبوعات این کشور در یک تلویزیون و رادیو با چند ساعت محدود نشراتی و چند نشریهء انگشت شمار دولتی خلاصه می شد، اینک ده ها تلویزیون خصوصی، بیش از 100 رادیو و صد ها نشریهء چاپی فعالیت دارد.

نادرنادری مسوول "بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه" با ابراز اینکه فضای مطبوعاتی افغانستان در دههء که گذشت خیلی متحول شده و دسترسی به شبکهء انترنت استفاده از شبکه های اجتماعی را در کمپاین های انتخاباتی افزایش داده است، در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"دسترسی روبه افزایش مردم به انترنت و به این ترتیب دسترسی روز افزون افغان ها به شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک تویتر و سایر شبکه ها باعث می شود تا شاهد آن باشیم که تعداد زیاد افغان ها، مخصوصاً جوانان از نقاط بسیار دور دست افغانستان دسترسی به این شبکه های اجتماعی دارند، پس به این دلیل تعدادی از کاندیدان و در مجموع ما شاهد آنیم که کاندیدان با درک اینکه یک گروه عمدهء رای دهنده گان در افغانستان جوانان هستند، بصورت روزافزون کوشش می کنند تا پیام های خودرا از طریق شبکه های اجتماعی انترنتی، در عین حال از طریق رسانه ها، مطبوعات، تلویزیون و رادیو به رای دهنده ها برسانند."

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، در کشوری که طالبان سپورت سپورت را در آن ممنوع قرارداده بودند، اینک افغان ها می توانند بازی فوتبال را ببینند، در کشوری که موسیقی ممنوع قرار داده شده بود، افغان ها برنامه های موسیقی را می بینند و در مسابقات موسیقی و آواز خوانی اشتراک می کنند.

در کشوری که زنان از زنده گی اجتماعی حذف شده بودند، اینک در برنامه های تلویزیونی اشتراک می کنند و خود برنامه های تلویزیونی را پیش می برند.

بر اساس یک سروی انجام شده برای ادارهء انکشاف بین المللی ایالات متحدهء امریکا در سال 2010 میلادی، با در نظرداشت سطح بیسوادی در افغانستان، حدود 63 درصد افغان ها به رادیو گوش می دهند و 48 درصد آنها تلویزیون ها را می بینند.

در افغانستان که 12 سال قبل سانسور شدید حکومتی و عقیدتی بر مطبوعات حکمفرما بود، اینک نشرات خصوصی اکثراً اجندا و برنامه های کاریشان را خود تعیین می کنند.

نادرنادری مسوول "بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه" با ابراز اینکه مطبوعات یک وسیلهء مهم ارتباط بین رای دهنده گان و کاندیدان می باشد، می گوید:
"سیاستمداران می خواهند از نزدیک با رسانه ها در ارتباط باشند و در عین حال تحول فکری در بین مردم وجود دارد، آن ها می خواهند کسانی را که علاقمند به رهبری سیاسی اند، حسابده ساخته از طریق رسانه ها با ایشان در تماس بوده و کارهایشان را تعقیب کنند و رسانه های که مسوولین سیاسی را حسابده می سازند، بیشتر و بیشتر مورد علاقه و حمایت مردم قرار می گیرند.

اینکه بعد از پایان سال جاری که نیرو های بین المللی به خانه هایشان می روند و بخش اعظم ملیارد ها دالر مساعدت به افغانستان کاهش خواهد یافت، چی در انتظار رسانه های افغان است؟ کمتر واضح به نظر می رسد، اما نادرنادری مسوول "بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه" به روزنامهء نیویارک تایمز گفته است، پوشش بی سابقهء خبری کمپاین های انتخاباتی کاندیدان شیوه های متداول 12 سال گذشته را تغییر داده است، افغان ها که بیشتر با مطبوعات جدید و آزاد عادت کرده اند، به ساده گی تسلیم نخواهد شد.

نادرنادری مسوول "بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه" می گوید:
"تغییرات اجتماعی در افغانستان محصول مستقیم مطبوعات آزاد است و مطبوعات همچنان شیوه سیاست را در این کشور تغییر داده است."

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG