لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

ارتباط پنهانی حامدکرزی با طالبان


روزنامهء نیویارک تایمز در شمارهء امروز خود از تلاش های پنهانی حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در مورد موافقت صلح با طالبان، خبر داده، گفته است، چنین تلاش ها بدون آگاهی امریکا و کشورهای غربی، به روابط جنجالی میان کابل و واشنگتن یک ضربه دیگر به شمار می رود.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری این موضوع را تایید کرد که حامد کرزی در ارتباط به موافقت صلح با نماینده های طالبان گفتگوهای پنهانی داشته است.

گزارش ها می گویند، تماس های پنهانی رییس جمهور کرزی با نماینده های طالبان در ماه اکتوبر سال گذشته به ابتکار طالبان برقرار شده اند.

ایمل فیضی به روزنامه نیویارک تایمز گفته است که این گفتگوهای پنهانی تا هنوز ادامه دارند.

نیویارک تایمز می نویسد، اولین پیام تماس صلح ازسوی طالبان قبل ازبرگزاری لویه جرگه مشورتی افغانستان به رییس جمهور کرزی رسیده بود و از آن به بعد، تبادلهء این گونه پیام ها ادامه دارند.

روزنامهء نیویارک تایمز در ادامه از قول مقامات افغان و کشورهای غربی می نویسد:
این تماس های پنهانی طالبان با رییس جمهور کرزی به اظهارات و عملکرد های اخیر وی که متحدین غربی اش را خشمگین ساخته، نیز وضاحت بخشیده است.
رییس جمهور کرزی ازامضا موافقتنامه همکاری های امنیتی ودفاعی خوداری کرده و به رهایی زندانیان طالب از محابس افغانستان تاکید ورزیده است.

براساس گزارش نیویارک تایمز، رییس جمهور حامد کرزی در این اواخر آنچه را که او برملا ساختن جنایات جنگی امریکا در افغانستان می داند، برخی از اسناد تحریف شده را نیز به نشر رسانیده است.

روزنامهء نیویارک تایمزاز قول آنانی که از مذاکارت پنهانی رییس جمهور کرزی با طالبان آگاه اند، می نویسد:
این مذاکرات تااکنون نتیجه نداده، اما به نوشتهء روز نامهء نیویارک تایمز این اقدام به اعتماد باقی مانده میان امریکا و رییس جمهور کرزی صدمه وارد کرده و روابط میان دو کشور را هنوز پیچیده ساخته است.

نیویارک تایمز می نویسد، حمایت از جنگ افغانستان در کانگرس امریکا نیز به شدت کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG