لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

نیومن: امریکا از هیچ یک کاندید افغانستان حمایت نمی کند


سفیر سابق امریکا در افغانستان رونالد نیومن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را برای آینده این کشور بسیار مهم خواند.

سفیر سابق امریکا در کابل رونالد نیومن در صحبت با رادیو آزادی بر اهمیت انتخابات قریب الوقوع افغانستان تاکید نموده گفت این انتخابات برای تامین آینده بهتر به مردم افغانستان اهمیت حیاتی دارد.

نیومن افزود اگر این انتخابات بشکل درست انجام شود، غربی ها اطمینان پیدا می کنند که افغانستان بسمت درست در حرکت است و از این رو کمک های خود را به افغانستان بیشتر خواهند ساخت:

« انتخابات بسیار مهم است زیرا اگر رییس جمهور نو افغانستان مشروعیت داشته باشد یعنی اگر مشروعیت وی برای اکثریت مردم واضح باشد در آن صورت کمک های خارجی با وی بسیار خواهد شد.

در داخل ناتو از رساندن کمک به او استقبال خواهد شد. در آن صورت رییس جمهور نو یک موقف قوی سیاسی خواهد داشت تا بتواند با طالبان صلح و یا جنگ کند و در ارتباط با پاکستان هم موقف وی قوی خواهد بود. برای افغانها هم مهم است که بدانند یک بخش آینده بهتر کشورشان بدست خود آنها است نه تماماً بدست خارجیان. »


نیومن از سال 2005 تا 2007 سفیر امریکا در افغانستان بود. او می گوید با در نظر داشت شرایط موجود در افغانستان این واضح است که انتخابات بدون خالیگاه نخواهد بود اما او تاکید کرد که رای دادن تعداد زیاد مردم بسیار مهم می باشد تا افغانها اطمینان داشته باشند که رییس جمهور نو آنها از سوی اکثریت مردم انتخاب شده است.

نیومن افزود امریکا هیچ یک از 11 کاندید ریاست جمهوری افغانستان را بطور مشخص حمایت نمی کند:

« امریکا هیچ یک از کاندیدان را حمایت نمی کند. به چند دلیل، اول این خلاف آیین ماست، دوم اینکه در انتخابات سال 2009 امریکا از طریق نماینده خاص خود برای افغانستان ریچارد هولبروک در انتخابات بسیار دخیل شد.

این یک تجربه بسیار بد بود، این یک تجربه بد برای رییس جمهور کرزی و یک تجربه بد برای خارجیان و سازمان ملل متحد نیز بشمار می رفت. از همین سبب هیچ کس نمی خواهد که این تجربه تکرار شود. »


رییس جمهور افغانسنتان حامد کرزی برای امضای پیمان امنیتی با امریکا چندین شرط گذاشته است که یکی آن عدم دخالت امریکا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می باشد.
XS
SM
MD
LG