لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

«رییس جمهور کرزی، از امضای قانونی در مورد زنان خوداری کند»


گروه دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ از رییس جمهور افغانستان خواست تا از امضای قانونی خوداری کند که از زنان در برابر خشونت های خانوادگی و ازدواج های اجباری عملاً حفاظت نکرده و به آنها مصونیت نمی دهد.

اگر این مسوده به قانون مبدل شود، ادارات عدلی و قضایی نمی توانند به عنوان شاهد از نزدیکان و دوستان، متهم تحقیق کنند.

این قانون عملاً قربانیان خشونت خانوادگی، یا دختر را که در کودکی مجبور به ازدواج شده و اعضای خانواده او را که در اکثر موارد شاهد عینی جرم می باشند، ساکت می سازد.

براد ادمز رییس بخش آسیا در سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید:
« رییس جمهور حامد کرزی بهتر است که چنین قانون را رد کند که بر اساس آن متخلفین حقوق زنان و دختران از چنگ عدالت نجات می یابند. »

آقای آدمز افزود، اگر این طرح به قانون مبدل شود، زنان و دختران که با نزدیکان شان به زور مجبور به ازدواج شده و حتی فروخته می شوند، از مصونیت قانونی برخوردار نمی گردند.

در بخشی از مسودهء این قانون در ارتباط به تحقیق از شاهدان عینی آمده است:
"از خویشاوندان و نزدیکان متهمین به حیث شاهد عینی تحقیق شده نمی تواند."

این مساله را ولسی جرگه افغانستان تایید کرده است.

اما سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید، پس از ابراز نگرانی های فعالان حقوق زنان مشرانو جرگه افغانستان این ماده را تغییر داد و نوشت که از خویشاوندان و نزدیکان متهم به عنوان شاهدان عینی به زور نمی توان سوال کرد.

اما بعد از آن کمیسیونی که از سوی هر دو مجلس تعین شده بود، پیشنهاد کرد که طرح اولی قانون مدنظر گرفته شود.

سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید، تصویب مسودهء قانون جزای جدید افغانستان، به آن حقوق زنان و دختران در افغانستان ضربه جدی وارد می کند که در قانون محو خشونت علیه زنان در این کشور، ضمانت شده است.

براد آدمز رییس بخش آسیا در سازمان دیده بان حقوق بشر در یک گزارشی که در صفحه انترنتی این سازمان به نشر رسیده از رییس جمهور حامد کرزی خواسته است که بهتر است جانب زنان افغان را گرفته، مسودهء این قانون را برای اصلاحات دوباره به پارلمان بفرستد.

هیدر بار یک ناظر این اداره در افغانستان می گوید، تصویب این طرح از آنانی حمایت می کند که در برابر زنان از خشونت کار می گیرند، زنان را مجبور به ازدواج می نمایند و آنها را به بد می دهند.

هیدر بار می گوید، رییس جمهور کرزی نباید این مسوده را امضا کند.
XS
SM
MD
LG