لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

پنج پایگاه قوت های خارجی به نیروهای افغان واگذار شد


واگذاری پایگاه های نیروهای خارجی به اردوی ملی افغان سبب افزایش تقویت نیروهای افغان شده است.

اخیراً پنج پایگاه قوت های خارجی در کابل به شمول کمپ بلک هارس به نیروهای افغان واگذار گردیده اند.

قدم شاه شهیم قوماندان فرقه 111 اردوی افغان در زون مرکزی، تحویل دهی این پایگاه ها را به نفع اردوی افغانستان دانسته و می گوید که هم اکنون صدها افسر و بریدمل در همین پایگاه ها آموزش می بینند:

« تا حالا پنج پایگاه را از نیروهای بین المللی تسلیم شدیم که آخرین آن کمپ بلک هارس است و خوشبختانه در این کمپ نیروهای اردو جابحا شده اند و این کمپ بخاطر پیشبرد تعلیم و تربیه و وضع معیشتی اردو بسیار مفید است.

در این کمپ ها کدام چیزی مغلق نیست که از آن حفظ و مراقبت نتوانیم، در حفظ و نگهداری آن کدام مشکلی نداریم، سیستم برق و طعام خانه آن فعال است و من باورمند هستم که نیروهای افغان این کمپ را فعال نگه می دارند، بخاطریکه از همچون تاسیسات استفاده کرده ایم. »


این پایگاه ها در حالی به نیروهای افغان وگذار گردیده اند که قبلاً اردوی امریکا بخاطر عدم نگهداری مناسب از وسایط و تجهیزات بجا مانده غرب به نیروهای افغان، ابراز نگرانی کرده بود.

اما وزارت دفاع افغانستان وعده سپرده که از وسایط و تاسیسات نیروهای خارجی که به قوت های افغان واگذار گردیده اند به طور جدی محافظت خواهند کرد.

در عین حال مسوولان در آیساف یا نیروهای کمک به امنیت گفته اند که در سه سال گذشته بیش از چهارصد پایگاه را در سراسر افغانستان به نیروهای افغان واگذار کرده اند.
قدم شاه شهیم قوماندان فرقه 111 اردوی افغان در زون مرکزی
قدم شاه شهیم قوماندان فرقه 111 اردوی افغان در زون مرکزی

تود بلف یکی از جنرالان آیساف ابراز امیدواری کرد که نیروهای افغان بتوانند از این پایگاها استفاده موثر کنند:

« به اساس فیصله کمیسیون واگذاری پایگاه ها، تا حالا بیش از 400 پایگاه به نیروهای افغان تسلیم داده شده اند، امیدواریم که با همچون کمک ها و فراهم آوری وسایط به نیروهای افغان، آنها بتوانند که مخالفان مسلح خود را شکست بدهند. »

قبلاً جنرال جوزف دانفور قوماندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان گفته بود که از حدود هشت صد پایگاه نظامی قوت های خارجی، تنها پنجاه پایگاه آن در این کشور فعالیت دارند.

به اساس گزارش ها در سه سال گذشته حدود هشتاد هزار سرباز خارجی افغانستان را ترک کرده اند و این روند تا ختم سال 2014 میلادی ادامه خواهد داشت.

با توجه به همین مساله، مردم در این کشور ابراز امیدواری کرده اند که نیروهای افغان بتوانند از تاسیسات و وسایط بجا مانده قوت های بین المللی در این کشور، استفاده موثر کنند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG