لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

نور: هنوز هم سه کاندید از حسابات بانکی خود اطلاع نداده اند


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
در حالیکه پنج روز از آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری در افغانستان سپری می شود اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تا هنوز نیز سه تن از کاندیدان جزییات حسابات بانکی خود را با این کمیسیون شریک نساخته اند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز پنجشبه به رادیو آزادی گفت، این کاندیدان باید قبل از آغاز کمپاین های انتخاباتی شان در این باره به این کمیسیون اطلاع می دادند.

هرچند آقای نور نخواست که نام های این نامزدان افشا شود اما هشدار داد که اگر این سه کاندید تا پایان روز پنجشنبه از حسابات بانکی مصارف مبارزات انتخاباتی خود به این کمیسیون معلومات ندهند به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی خواهند گردید:

« میکانیزم طوری است که باید قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی این کار را انجام میداند اما متاسفانه سه تن از کاندیدان این کار را نکرده اند. امیدوارم که تا پایان امروز آنها از حسابات بانکی مصارف انتخابات خود به کمیسیون مستقل انتخابات اطلاع دهند در غیر آن این افراد به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی می شوند. در آن صورت این تخلف شان از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی بررسی خواهد شد. »

مطابق لایحه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هر نامزد ریاست جمهوری باید قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی جزییات حسابات بانکی مصارف این کمپاین ها را با این کمیسیون شریک سازد.

همچنان هر نامزد ریاست جمهوری مکلف دانسته شده تا نماینده مالی خود را نیز به کمیسیون مستقل انتخابات معرفی و بیش از 10 میلیون افغانی را در جریان مبارزات انتخاباتی خود مصرف نکند.

در این حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می گوید که در نظر گرفتن لایحه مالی کمیسیون مستقل انتخابات از سوی نامزدان برای شفافیت انتخابات بسیار مهم است.

جانداد سپین غر رییس اجرایوی این بنیاد به رادیو آزادی گفت، کمیسیون مستقل انتخابات باید در تطبیق این لایحه جدی عمل کند:

« بخش مالی نامزدان در جریان کمپاین های انتخاباتی بسیار مهم است که باید شفاف و مطابق طرزالعمل کمیسیون مستقل انتخابات نامزدان جوابگو باشند. کاندیدان باید در این قسمت مکلفیت خود را انجام دهند در غیر آن باید به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی شوند. اگر آنان مکلفیت خود را انجام ندهند پس این یک اقدام غیر شفاف از سوی این نامزدان خواهد بود. »

این درحالیست که بتاریخ سیزدهم ماه دلو کمپاین های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان آغاز و برای دو ماه ادامه خواهد داشت.

در عین حال نگرانی های هم وجود دارند که ممکن تعدادی از نامزدان ریاست جمهوری در جریان مبارزات انتخاباتی شان بیش از حد تعیین شده پول مصرف کرده و یا هم از امکانات دولتی استفاده کنند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان از قبل اعلام کرده اند که در تطبیق قوانین و اصول وضع شده در جریان مبارزات انتخاباتی و راه اندازی انتخابات جدی عمل خواهند کرد.


نسیم شفق
XS
SM
MD
LG