لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

ملاها و مهارت های گوناگون


مقام های تاجیک برای ملاها یک پیام دارند:
"مهارت های قابل عرضه در بازار را فرا گیرید و صاحب وظیفه های منظم شوید."

انتظار می رود که ولایت سغد در تاجیکستان محلی باشد برای یک آزمایش جدید. یعنی، گسترش نصاب مدرسه های دینی فراتر از تعلیمات مذهبی.

هدف اساسی این است که ملاها صاحب مهارت های گوناگون شوند و برای امرار معاش تنها به مقتدیان شان یا به پول دولتی وابسته نباشند.

همه مدرسه های عمدهء ولایت سغد از ماه جولای به این طرف بسته بوده اند. این زمانی اتفاق افتاد که مقام های حکومتی گفتند که این مدرسه های دینی در عملی کردن مقررات آموزشی دولتی ناکام مانده اند.

انتظار می رود که وقتی این مدرسه ها بازگشوده می شوند آموزش های جامع تر، متوازن تر و با یک ذهنیت سیکولار را ارایه کنند.

عبدالحکیم شریفوف که بر عملکردهای ریاست امور مذهبی حکومت در سغد نظارت می کند می گوید که ممکن است مدرسه ها به کالج های مذهبی مبدل شوند که شاگردان بتوانند در پهلوی درس های اسلامی مضمون ها و مهارت های مسلکی را فرا گیرند.

شریفوف به خبرنگاران گفت: هدف اصلی این است که ملاها وظیفه های منظم داشته باشند.

شریفوف گفت که با توجه به توانایی طلاب مدارس دینی، آنان توانمند خواهند شد تا به حیث سلمان، آشپز، معلم یا راهنمای جهانگردی ایفای وظیفه کنند و آنانی که نمره های عالی به دست می آورند می توانند در صنف های کمپیوتر ساینس شامل شوند و به حیث برنامه سازهای کمپیوتر آموزش داده شوند.

به اساس نصاب تعلیمی جدید، طلاب همچنین نیاز دارند تا مضمون های دیگر مانند تاریخ، ریاضی، زبان های اروپایی و تدریس را بیاموزند.
زبیدالله رازق رییس ریاست امور آموزشی و مذهبی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان می گوید: اگر مقام ها واقعاً می خواهند که طلاب مهارت های اضافی را فرابگیرند، مورد استقبال قرار می گیرد. اما چنین چیزی در سغد یا جای دیگر در تاجیکستان هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

رازق می گوید که مقام های می توانستند که مدرسه ها را باز بمانند و مضامین اضافی و امتحان ها را بعد از تصویب شدن، معرفی می کردند.

پیش ازین، امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان از گسترش تندرویی اسلامی، نفرت مذهبی، حمله های انتحاری وابسته به مذهب و استفاده از اسلام برای اهداف سیاسی و شخصی به شدت انتقاد کرده بود.

رحمن پارسال هشدار داده بود که تاجیکستان با داشتن چهار هزار مسجد، هفت هزار فارغ مدرسه و دوصد هزار زیارت کننده، شاهد افزایش تندرویی و حتی تمایل خطرناک به تروریزم خواهد بود.

اما منتقدان رحمن می گویند که مقام ها مسیر نادرست را در راستای مبارزه با تندرویی مذهبی روی دست می گیرند.

آنان تندرویی مذهبی را به فقر گسترده و محدودیت ها در مورد آزادی های شخصی ارتباط می دهند.
XS
SM
MD
LG