لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

معاون وزارت خارجهء امریکا از اتحادیهء اروپا معذرت خواست


ویکتوریا نولاند معاون وزارت خارجهء امریکا
ویکتوریا نولاند معاون وزارت خارجهء امریکا
ویکتوریا نولاند معاون وزارت خارجهء امریکا از اتحادیهء اروپا بخاطر اظهاراتش معذرت خواست

یک مکالمهء تیلفونی که به معاون وزارت خارجه امریکا و سفیر این کشور در اوکرایین نسبت داده می شود، غوغای زیاد در اتحادیهء اروپا برپا کرده است.

یک سخنگوی انگیلا مرکل صدر اعظم آلمان به نقل از وی می گوید، اظهارات یک مقام امریکایی در مورد نقش اتحادیهء اروپا در بحران اوکرایین، کاملاً غیر قابل پذیرش است.

در این مکالمه که در صفحهء انترنتی یوتیوب نشر شده، گفته می شود که ویکتوریا نولاند در مورد اتحادیهء اروپا، کلمهء نا مناسب استفاده کرده است.

وزارت خارجه امریکا می گوید، خانم نولاند به خاطر این اظهارات از اتحادیه اروپا معذرت خواسته است، اما معاون وزارت خارجه امریکا امروز در یک نشست خبری در کیف در مورد این مکالمه ابراز نظر نکرد.
وی گفت:
"من واضحاً در مورد مکالمه های شخصی دیپلوماتیک چیزی نمی گویم، به جز اینکه بگویم این کار را می شود جالب دانست چون کیفیت آواز در آن خیلی ها واضح بود."
آنچه در این صحبت تیلفونی افشا شده به اظهارات بیست و پنجم جنوری رییس جمهور اوکرایین که برای رهبران مخالف حکومت این کشور کرسی صدارت و معاون صدراعظم اوکرایین را پیشنهاد می کند، بر می گردد.

در صدای که به معاون وزیر خارجه امریکا نسبت داده شده، گفته می شود که یک مفکوره خوب نخواهد بود که ویتالی کلیچکو در بخشی از حکومت تازه اوکرایین شامل باشد.

از سوی دیگر سخنگوی کاترین اشتون رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا می گوید، در مورد این مکالمه تیلفونی افشا شده، ابراز نظر نمی کند.

این تحول در حالی صورت می گیرد که ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور اوکرایین در شهر ساحلی سوچی در روسیه است و انتظار می رود در حاشیهء بازی های المپیک زمستانی با همتای روسی اش ولادیمیر پوتین گفتگو کند.

هر دو رهبر برای آخرین بار در هشتم جنوری پس از آن با هم دیدار کردند که رییس جمهور یانوکوویچ امضای سند گسترش روابط با اتحادیهء اروپا را رد کرد.

این اقدام وی باعث تظاهرات گسترده در اوکرایین شد، اما یانوکوویچ همکاری های اقتصادی روسیه را با کشورش پذیرفت.

در این میان معاون وزارت خارجه امریکا ادعای روسیه را رد کرده که گویا شورشیان در سفارت ایالات متحده در کیف بخاطر اعتراض ها علیه حکومت اوکرایین آموزش می بینند.

ویکتوریا نولاند گفت که اگر رهبران اوکرایین برای تطبیق اصلاحات دموکراتیک در آن کشور آمده اند و می خواهند تا برای پایان دادن برخورد، یک حکومت ملی بسازند، واشنگتن و جامعهء بین المللی آماده اند تا برای اوکرایین کمک های بیشتر را فراهم سازند.
XS
SM
MD
LG