لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

قاضی های فرانسه درمورد فروش اسلحه به پاکستان و عربستان تحقیق می کنند


آرشیف
آرشیف
تعدادی از قاضی های فرانسه در مورد تاثیرات منفی معامله فروش سلاح تحقیق می کنند که گفته می شود نیکولای سرکوزی رییس جمهور سابق این کشور نیز در آن دخیل بوده است.

اولیور موریس وکیل مدافع حقوق مدنی یک محکمه خاص فرانسه که این قضیه را به پیش می برد، می گوید:
« قاضی های که در مورد قضیه شهر کراچی تحقیق می کنند، می خواهند در مورد این دوسیه از لحاظ جنایی تحقیق شود.»

این وکیل مدافع از محکمه خاص می خواهد که نیکولای سرکوزی رییس جمهور سابق فرانسه را که در آن زمان وزیر بودجه این کشور بود، به محکمه احضار کند و در قضیه فروش سلاح به عربستان سعودی و پاکستان شاهدی بدهد.

تحقیق کنندگان فرانسوی شک دارند که در معامله فروش تحت البحری ها به پاکستان و هلیکوپتر ها به عربستان سعودی فساد اداری صورت گرفته و در این معامله برای ادوارد بلادور صدراعظم آن زمان فرانسه به طور غیر قانونی پول جمع شده تا در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند.

در این تحقیقات به ادوارد بلادور و فرانسوا لیوتارد وزیر دفاع وقت فرانسه اشاره شده است. نیکولای سرکوزی هم می تواند در این دوسیه دخیل باشد.

هر چند، نیکولای سرکوزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 در برابر فرانسوا هولاند شکست خورد، اما سرکوزی یکبار دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 میلادی فرانسه، آمادگی می گیرد.

در این دوسیه مهم ترین مساله تحقیق در مورد قتل 11 انجنیر فرانسوی است که گویا به انتقام عدم پرداختن رشوه به طور پنهانی به مقامات پاکستانی در معاملهء فروش سلاح، کشته شده باشند.

اعضای خانواده ها و وابستگان این انجنیران می گویند، حکم در مورد تحقیق این مساله نشانهء از داخل شدن به یک مرحلهء دیگر تحقیق می باشد.

اولیور موریس وکیل مدافع این دوسیه می گوید، احضار نیکولاس سرکوزی به محکمه به این معنا است که او به هیچ صورت از این قضیه برائت داده نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG