لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

امرخیل: امنیت کاندیدان و کارمندان مبارزات انتخاباتی شان باید تامین شود


ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان یکبار دیگر روی تامین امنیت نامزدان ریاست جمهوری و کارمندان مبارزات انتخاباتی آنها تاکید کرده است.

پس از آنکه چند تن از اعضای تیم مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری در برخی از ولایات کشته شدند، کمیسیون مستقل انتخابات در خصوص تامین امنیت نامزدان و تیم های انتخاباتی شان تاکید بیشتر کرد.

ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای این کمیسیون به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرده گفت، در صورتیکه امنیت نامزدان به گونه درست گرفته نشود آنها نمی توانند برنامه های کاری خود را به طور مناسب ارائه نمایند.

وی از ارگان های امنیتی خواست تا در خصوص تامین امنیت کاندیدان ریاست جمهوری و تیم های کاری شان اقدام جدی کنند:

« قابل نگرانی است، زمانیکه کاندیدان به شکل درست کمپاین نکنند و برای مردم و حامیان خود پیغام و خط و مشی خود را درست تشریح نکنند برای آنها هم مشکل است. زیرا برای مردم افغانستان سال 2001 نیست فکر مردم تغییر کرده در انتخابات تغییرات زیاد به میان آمده، سطح آگاهی مردم بلند رفته، ارگان های امنیتی باید امنیت کاندیدان را به گونه جدی تامین نماید.»

آقای امرخیل همچنان تایید کرد که در جریان چند روز گذشته در برخی از ولایات کشور اعضای تیم کمپاین های انتخاباتی برخی از نامزدان کشته شده اند.

یک تن از اعضای تیم کمپاین داکتر عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، یکی از اعضای تیم شان به روز شنبه در ولایت سرپل و روز شنبه گذشته دو تن از اعضای تیم شان در ولایت هرات کشته شدند.

شام روز جمعه گزارش های نشر شد که یک عضو کمپاین انتخاباتی اشرف غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری نیز در هرات زخمی شده است اما وزارت داخله با نشر اعلامیهء گفته است که این فرد از تیم انتخاباتی آقای احمدزی نبوده است.

خواستیم در مورد کشته شدن اعضای کمپاین عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری در هرات و سرپل نظر وزارت داخله را داشته باشیم اما مسوولان در این وزارت حاضر به صحبت در مورد نشدند.

پیش از این در گزارش ارگان های کشفی گفته شده بود که مخالفان مسلح حکومت در زمستان امسال به مراکز شان بر نگشته اند و به آنان دستور داده شده تا امنیت پروسه انتخابات افغانستان را بر هم زنند.

وزارت داخله هم چنان این مساله را تایید کرده و گفته است که ادارات کشفی و استخباراتی برای تامین امنیت انتخابات تدابیر تازه و جدی روی دست دارند تا پلان های مخالفان مسلح را خنثی سازند.

مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری به تاریخ 13 دلو رسماً آغاز شد اما گفته می شود اگر امنیت این نامزدان به شکل لازم آن اتخاذ نشود پس ممکن این مساله روی مبارزات انتخاباتی اثر ناگوار برجا بگذارد.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG