لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

تلفات غیر نظامیان افغان، داغ ترین بحث مطبوعات غربی


اکثر روزنامه ها و خبرگزاری ها به افزایش تلفات غیر نظامیان افغان در جریان سال 2013 در افغانستان توجه کرده اند.

سازمان ملل متحد دیروز (شنبه) گفت که در مقایسه با سال 2012، ارقام تلفات زنان و کودکان افغان پارسال 34 در صد افزایش یافته است.

یوناما یعنی دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است: با ازدیاد حملات طالبان در جریان سال 2013 میلادی، در مجموع تعدادی غیر نظامیانی که در افغانستان قربانی شده اند، 14 درصد افزایش را نشان می دهد.

روزنامه لاس انجلس تایمز می نویسد: از این گزارش سازمان ملل متحد طوری به نظر می رسد که از سال 2009 به اینسو، تلفات زنان و کودکان، در مقایسه با هر وقت دیگر در جنگ افغانستان زیاد شده است.

به گفته یوناما، 2013 در 12 سال گذشته، خونین ترین زمان برای افغان ها بوده است.

روزنامه می گوید که افزایش تلفات غیر نظامیان، نشانه از ازدیاد شورش ها در افغانستان است.

فایننشل تایمز
روزنامه فایننشل تایمز هم در مورد این گزارش سازمان ملل متحد، مقالهء را نشر کرده است.

در این مطلب گفته شده که بر اساس گزارش یوناما، طالبان پارسال بخاطری به حملات شان شدت بخشیدند تا مناطقی را که نیرو های ناتو به افغان ها سپرده بودند، دوباره تصرف کنند و به نحوی اعتماد و باورمندی نیرو های افغان بالای خود شان را پس بگیرند.

دیجیتل ژورنال
نشریه انترنتی دیجیتل ژورنال هم به تلفات غیر نظامیان افغان تبصره کرده و به نقل از سازمان ملل متحد می گوید: از میان 2959 غیر نظامی که پارسال در افغانستان کشته شدند، 561 تن شان کودکان بودند.

در گزارش همچنان گفته شده که در سال 2013 میلادی 5656 افغان غیر نظامی در کشور شان زخمی شده اند.

این ارقام در مقایسه با گذشته خیلی افزایش را نشان می دهد. در سال 2012 حدود 2168 فرد ملکی در افغانستان کشته و 4812 تن زخمی شده بودند.

یک سال پیش تر از آن یعنی در 2011 در افغانستان 3133 تن از غیر نظامیان کشته و 4706 تن دیگر زخمی شده بودند.

گاردین
روزنامه گاردین هشدار یوناما را برجسته ساخته که شاید امسال هم حملات طالبان شدت یابد و در نتیجه غیر نظامیان افغان تلفات ببیند.

ایکسپریس تریبیون
اما روزنامه پاکستانی ایکسپریس تریبیون به مسأله مهاجرین افغان در آن کشور پرداخته. عنوان این مقاله است "بی جا شده را بیجا تر می سازند."

اکسپریس تریبیون می نویسد: به باشنده های افغان در کمپ های متنو و جبه جیل در ایالت خیبر پشتونخواه گفته شده که به صورت فوری این کمپ ها را تخلیه کنند.

روزنامه می افزاید: زمین این کمپ ها مربوط اردو می شود و مقامات اردوی پاکستان می گویند: برای مهاجرین افغان دو سال پیش هم گفته بودند که کمپ ها و این مناطق را ترک کنند.

روز جمعه برای این مهاجرین 48 ساعت وقت داده شده بود تا هر دو کمپ را تخلیه کنند و این ضرب الاجل امروز ختم می شود.
XS
SM
MD
LG