لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

هارون الرشید: کشت کوکنار تا 5 سال آینده در افغانستان کاهش خواهد یافت


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در نظر دارد که در جریان پنج سال آینده کشت و تولید مواد مخدر را در این کشور تا 60 درصد کاهش دهد.

این طرح در یک کنفرانس دو روزه ترتیب شد که به روز یکشنبه با حضور مسوولان محلی تمام ولایت ها به خصوص ولایات آسیب پذیر در شهر کابل راه اندازی گردید.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان باور دارد که اگر مبارزه با مواد مخدر با جدیت بیشتر دنبال گردد، کشت و تولید این پدیده تا چند سال دیگر در کشور به بیشتر از نصف کاهش خواهد یافت.

هر چند این وزارت می پذیرد که کشت کوکنار در کشور نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما تاکید دارد که دستآورد های در این زمینه نیز داشته است.

به اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر هم اکنون در دو صد و نه هزار هکتار زمین در کشور کوکنار کشت شده است.

هارون الرشید معین این وزارت، مبارزه با این پدیده را زمانگیر و پیچیده می خواند اما تاکید می ورزد که تا چند سال دیگر کشت کوکنار در کشور تا 60 درصد کاهش خواهد یافت:

« ما تلاش می کنیم که در پنج سال آینده 15 تا 16 درصد کاهش بدهیم.
این کار در صورتی شده می تواند که ادارات مربوط، وزارت های دفاع، داخله و سایر وزارت های اقتصادی و انکشافی و ادارهء ارگان های محلی با ما کمک کنند.»


در جریان بیش از یک دههء گذشته به همکاری جامعهء جهانی برای محو مواد مخدر در افغانستان تلاش های زیادی صورت گرفته و میلیارد ها دالر هم در این بخش به مصرف رسیده اند.

اما انتقاد های وجود دارند که مبارزه با این پدیده به طور لازم به پیش برده نشده است.

از سوی دیگر مسوولان در وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گویند، در این عرصه با شبکه های مافیایی روبرو اند که بدون همکاری سایر کشور ها مبارزه با آنان کار دشوار است.

در عین حال این مسوولان نا امنی ها و نبود هماهنگی میان ادارات مربوط دولتی در بخش مبارزه با مواد مخدر را نیز از مشکلات عمده در برابر مبارزه با مواد مخدر در کشور می دانند.

از سوی دیگر تاج محمد اکبر یکی از کارشناسان افغان باور دارد که اگر یک ادارهء سالم در کشور به وجود نیاید، تلاش ها در بخش مبارزه با مواد مخدر به نتیجه نخواهند رسید:

« برای تطبیق اهداف یک حکومتداری سالم ضروریست، در این صورت ما می توانیم در ظرف حتی کم تر از پنج سال به این اهداف برسیم. اما در صورت عدم آن اگر باز هم همان تیم های که در ظرف 12 سال در حاکمیت بوده و فعلاً هم خود را کاندید کرده، باز هم در حاکمیت بیاید، 15 نه بلکه تا 50 سال دیگر ما نخواهد توانستیم به این هدف برسیم.»

مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر تعهد برای کاهش تولید مواد مخدر را در یک کنفرانسی نمودند که به روز یکشنبه با حضور مقام های ولایتی در کابل راه اندازی گردید.

در این کنفرانس مسوولان محلی و امنیتی ولایت های حضور داشتند که در حال حاضر کوکنار در آنان کشت می شود.

آنان در رابطه به امکانات و چگونگی پیش برد مبارزه با مواد مخدر با هم بحث کردند.
این در حالی است که به اساس گزارش سازمان ملل در سال گذشته کشت کوکنار در افغانستان 34 درصد افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG