لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

مستغنی: پاکستان دسترسی بیشتر به طالبان دارد


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان می گوید پیشرفت های اخیر میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی نمایانگر دسترسی بیشتر حکومت پاکستان به طالبان است.

با آن که گزارش های از گفتگو های پنهانی رییس جمهور کرزی با نماینده های طالبان به هدف مذاکرات صلح منتشر شده اند، اما حکومت افغانستان برای موفقیت پروسه صلح در کشور به همکاری صادقانه پاکستان تاکید دارد.

وزارت خارجهء افغانستان می گوید با توجه به آغاز عملی پروسه صلح میان حکومت پاکستان و طالبان در آن کشور، طوری به نظر می رسد که حکومت پاکستان دسترسی بیشتر بر طالبان دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در نشست خبری در کابل یکبار دیگر ابراز امیدواری کرد که پاکستان با پروسهء صلح افغانستان همکاری صادقانه کند:

« پیشرفت های اخیر برای آغاز مذاکرات صلح حکومت پاکستان با طالبان نمایانگر آن است که حکومت پاکستان دسترسی بیشتر به طالبان دارد و قادر است تا در آغاز عملی مذاکرات صلح با طالبان با افغانستان همکاری بکند.»

این اظهارات در حالی ابراز می شوند که اخیراً گزارش های در خصوص گفتگو های پنهانی رییس جمهور کرزی با نماینده های طالبان در رابطه به پروسهء صلح افغانستان به نشر رسیده اند.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی هم این گزارش ها را تایید کرده و گفته است که این گفتگو ها از ماه اکتوبر گذشته به این طرف آغاز شده اند.
اما طالبان مسلح نشر گزارش ها در این مورد را بی اساس خوانده اند.

پیش از این رییس جمهور کرزی بار ها تاکید کرده و گفته که تامین صلح در افغانستان اول به دست امریکا سپس به دست پاکستان است.

حکومت پاکستان به روز شنبه به گونهء رسمی مذاکرات صلح را با طالبان آن کشور آغاز کرد.

اما طالبان پاکستانی قبل از این شرایطی را در این خصوص به حکومت پاکستان ارائه کرده اند که نافذ شدن شریعت اسلامی در آن کشور، توقف حملات طیاره های بی پیلوت بر مناطق قبایلی، رهایی زندانیان طالب و برخی موارد دیگر شامل آن اند.

در همین حال تعدادی کارشناسان افغان می گویند در صورتی که پروسهء صلح در پاکستان به موفقیت بی انجامد و پس از این طالبان پاکستانی به هدف جنگ وارد افغانستان نشوند این مساله می تواند روی پروسهء صلح افغانستان تاثیر مثبت برجا بگذارد:

احمد سعیدی یکی از این آگاهان در مورد گفت:

« اگر صلح میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی صورت می گیرد مشروط بر این که طالبان پاکستانی را برای جنگ به افغانستان سوق ندهند این مساله می تواند الگوی شود برای طالبان افغان و با گذشت زمان بر پروسه صلح افغانستان تاثیر مثبت بگذارد.»

سرتاج عزیز صدر اعظم پاکستان به تازه گی گفته است ممکن طالبان نخواهند با حکومت رییس جمهور کرزی مذاکرات صلح را آغاز کنند و احتمال می رود که آنان پس از انتخابات با حکومت جدید افغانستان وارد مذاکرات صلح شوند.

مقام های حکومت افغانستان این اظهارات سرتاج عزیز را نوع مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده اند.

این در حالیست که رییس جمهور کرزی امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را مشروط بر آغاز عملی پروسهء صلح در افغانستان خوانده و گفته است تا زمانی که این پروسه عملاً آغاز نگردد این توافقنامه امضا نخواهد شد.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG