لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

«وزارت داخله برای گرفتن مسوولیت ادارهء زندان بگرام آماده است»


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان
به دنبال فیصلهء حکومت افغانستان مبنی بر واگذاری مسوولیت زندان بگرام به وزارت داخله، مسوولان در این وزارت می گویند که آمادهء گرفتن این مسوولیت اند.

در اوایل سالجاری شمسی مسوولیت ادارهء زندان بگرام از نیرو های امریکایی به وزارت دفاع افغانستان سپرده شد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که برای عملی شدن فیصله حکومت در خصوص سپردن این مسوولیت کار می کنند:

« ما برای عملی شدن این فیصله کار خواهیم کرد و این را جز از برنامه های اداری خود شامل خواهیم ساخت که نیاز است سهولت های برایش فراهم شود. این مسوولیت را حکومت به وزارت امور داخله سپرده و ما هم برای پذیرفتن این مسوولیت آماده استیم.»

تصمیم در مورد واگذاری مسوولیت زندان بگرام از وزارت دفاع به وزارت داخله به روز یکشنبه از سوی مقام های افغان در ارگ ریاست جمهوری گرفته شد.

مسوولیت زندان های دیگر در افغانستان نیز پیش از این به عهده وزارت داخله سپرده شده است.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری گفته شده که روند رسیده گی به دوسیه های برخی از زندانیان بگرام از سوی کمیتهء موظف تکمیل شده است.

از سوی دیگر یک عضو ولسی جرگهء افغانستان می گوید که با توجه به وضعیت فعلی زندانیان در افغانستان واگذاری زندان بگرام به وزارت داخله می تواند سبب افزایش مشکلات در این زندان گردد.

صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت که وزارت داخله افغانستان در حال حاضر ظرفیت ادارهء زندان بگرام را ندارد:

« من فکر می کنم در این وقت ما این ظرفیت را نداریم که زندان بگرام مربوط ریاست محابس وزارت داخله شود با این ظرفیت و امکانات، این طور نشود که خدای ناخواسته مشکلاتی که ما در تمام محابس افغانستان داریم یک مشکل دیگر هم بالای آنها اضافه شود.»

مسوولیت زندان بگرام در حالی به وزارت داخله افغانستان سپرده می شود که گزارش های زیادی در خصوص وضعیت نامناسب زندانیان در افغانستان وجود دارند.

عدم رسیده گی به موقع به دوسیه های زندانیان، رعایت نشدن حقوق زندانیان و نبود محل مناسب برای نگهداری آنان از مشکلاتی عمده زندانیان در زندان های افغانستان به شمار می روند.

سازمان ملل متحد چندی پیش نیز با نشر گزارشی از موجودیت شکنجه در محابس و توقیف خانه های افغانستان خبر داد و آن را نگران کننده خواند.

حکومت افغانستان شکنجه در زندان های این کشور را رد کرده اما در بعضی موارد بد رفتاری در زمان گرفتاری و تحقیقات را تایید می کند.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG