لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

امریکا غور می کند تا بخاطر امضای سند امنیتی انتظار بکشد


شماری از مقام های امریکایی گفته اند، امریکا در این مورد غور می کند که بخاطر امضای موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن انتظار پایان یافتن دورهء کاری رییس جمهور کرزی بماند.

روزنامهء وال ستریت ژورنال به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده است که اگر او یعنی رییس جمهور کرزی نمی خواهد بخشی از راه حل باشد، باید انتظار کشید تا ماموریت اش تمام شود.

این مقام که نخواسته نامش اش افشا شود، گفته است این عملاً به اثبات رسیده که رییس جمهور کرزی ممکن این موافقتنامه را امضا نکند.

به گفتهء این مقام امریکایی، آقای کرزی از خواست های مردم افغانستان نماینده گی نمی کند.

در مورد این گزارش از قصر سفید سوال شده، قصر سفید در پاسخ گفته است، که موضع قبلی اش در بارهء این مساله تغییر نکرده است.

پس از خروج رسمی نیروهای امریکایی در پایان امسال از افغانستان، ایالات متحدهء امریکا می خواهد بیش از 10 هزار سرباز خود را در افغانستان نگه بدارد.

گفته شده است که این نیروها در بخش های مبارزه علیه تروریزم و آموزش نیروهای افغان وظیفه اجرا خواهند کرد.

به گزارش وال ستریت ژورنال، یک مقام امریکایی گفته است، بر اساس پلان جدید به اردوی امریکا صلاحیت داده شده که پس از 2014 یا زمینهء باقی ماندن ده هزار سرباز امریکایی را در افغانستان مساعد کند و یا همهء این نیروها را تا پایان سال 2014 از این کشور بیرون کند.

به گزارش روزنامه، وزارت دفاع امریکا می خواهد که این شمار سربازان را در جریان دو سال کاهش بدهد و به این ترتیب در پایان دورهء ریاست جمهوری بارک اوباما در سال 2017 به جز از کارمندان نظامی سفارت امریکا در کابل زمینهء خروج همهء نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم شود.

رییس جمهور کرزی تا حالا از امضای موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن که حضور آیندهء نیروهای امریکایی در افغانستان را قانونمند می سازد، خودداری کرده است.

به گفتهء قصر سفید رییس جمهور کرزی باید این موافقتنامه را ظرف چند هفتهء آینده امضا کند.

قصر سفید گفته است که در غیر این صورت همهء نیروهای امریکایی در پایان امسال افغانستان را ترک خواهند کرد.

رییس جمهور کرزی این همه را هشدار توصیف کرده و گفته که موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن شاید پس از انتخابات 1393 امضا شود.

اما وزیر خارجهء افغانستان به تازه گی در یک نشست خبری گفت، که رییس جمهور کرزی علاقمند است این موافقتنامه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امضا شود.

این انتخابات کمتر از شصت روز بعد برگزار می شود.

ضرار احمد مقبل عثمانی، وزیر خارجهء افغانستان گفته است که گفتگو ها با مقام های امریکایی در مورد امضای این موافقتنامه ادامه دارد.

او افزوده است، آرزو دارند تا این گفتگو ها نتیجهء مثبت بدهند.

منشی عمومی ناتو در آغاز ماه روان میلادی گفت، احتمال امضای موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن از سوی رییس جمهور کرزی کمتر وجود دارد.

به گفتهء اندریس فوگ راسموسن، شاید آقای کرزی امضای این موافقتنامه را به پس از برگزاری انتخابات بگذارد.
XS
SM
MD
LG