لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

امین: مردم چهلتن در لوگر علیه طالبان مسلح قیام کردند


مقام های محلی در ولایت لوگر تایید کردند که صدها خانواده در منطقه چهلتن ولسوالی برکی برک این ولایت به علت اعمال فشارهای مخالفان مسلح مجبور به قیام علیه آنان شدند.

محمد رحیم امین ولسوال برکی برک ولایت لوگر به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، به علت هم سرحد بودن منطقه چهلتن با ولایات میدان وردک و پکتیا فعالیت مخالفان مسلح در این محل بیشتر بوده است.

به گفته آقای امین قیام کننده ها با مقامات محلی و مسوولان امنیتی ولایت لوگر تماس گرفته اند و کمک های لازم نظامی را هم از سوی آنان به دست آورده اند:

« بیشتر از یک هزار خانواده که در آن محل بود و باش دارند علیه مخالفان مسلح قیام کرده و آنان را از این منطقه بیرون رانده اند.
این قیام صد درصد مردمی است اما زمانی که از ما طلب همکاری کردند ما با آنان همکاری کردیم.
ما امیدوار هستیم که قیام آنان گسترش یابد و ما هم همرای شان همکار بوده و همکاری خود را ادامه میدهیم. »


منطقه چهلتن که شامل چندین قریه می باشد، در جنوب غرب ولسوالی برکی برک ولایت لوگر موقعیت داشته و در چند سال اخیر شاهد فعالیت های گسترده طالبان مسلح بوده است.

سال گذشته از قیام های مشابه صدها تن از باشنده های منطقه کلنگار مربوط به پل علم مرکز این ولایت برضد طالبان نیز گزارش های به نشر رسیدند.

قبل از آن مردم در ولایات غزنی، ننگرهار، کندز و بعضی مناطق دیگر افغانستان نیز دست به قیام های مردمی برضد مخالفان مسلح زده اند.

در این حال حاجی خلیل فیضی که خود را مسوول قیام کننده گان در منطقه چهلتن ولسوالی برکی برک ولایت لوگر معرفی می کند می گوید، از برخورد و فشارهای طالبان مسلح به ستوه آمده بودند.

آقای فیضی به رادیو آزادی گفت، تلاش می کنند تا قیام آنان برضد مخالفان مسلح به مناطق دیگر این ولایت نیز توسعه یابد:

« در منطقه ما ظلم بود و کارهای نادرستی صورت می گیرفت. بسیارعذر کردیم برای طالبان بالآخره کاسه صبر مردم لبریز شده و قیام کردند. بر علاوه طالبان افغانی طالبان پاکستانی و عرب هم فعالیت داشتند.
اما اکنون تصمیم ما این است که دیگر طالبان را در مناطق خود نمی گذاریم که فعالیت کنند. ما جنگ نه بلکه صلح می خواهیم و حاضر هستیم به قیمت خون خود از منطقه خود دفاع کنیم. »


طالبان مسلح تا حالا در مورد قیام مردمی در منطقه چهلتن ولسوالی برکی برک علیه آنان چیزی نگفته اند.

اما قبل از این همچو اقدامات را تبلیغات حکومت افغانستان برضد خود خوانده بودند.

ولایت لوگر که در جنوب کابل موقعیت دارد از جمله ولایات نا امن به حساب می رود که در سال های اخیر شاهد فعالیت های زیادی مخالفان مسلح بوده است.

پیش از این مقامات محلی این ولایت بار ها گفته اند که یکی از علت های نا امنی در لوگر تلاش حلقات استخباراتی منطقه برای ایجاد موانع در برابر استخراج معدن مس عینک می باشد.


نسیم شفق
XS
SM
MD
LG