لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

چرا حکومت افغانستان مانند پاکستان موفق به آغاز گفتگو با طالبان نشد؟


هرچند شورای وزیران افغانستان از طالبان افغان خواست تا مانند طالبان پاکستانی به مذاکرات صلح حاضر شوند، اما شورای عالی صلح و برخی از کارشناسان می گویند شرایط مذاکرات صلح در این دو کشور از هم متفاوت اند.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح می گوید این شورا همواره از مخالفان مسلح تقاضا کرده تا به گفتگو های صلح حاضر شوند.

اما چرا تا اکنون با طالبان در افغانستان مذاکرات آغاز نشده، آقای قاسمیار می گوید، دلیل این است که طالبان افغان در خارج از کشور مراکز داشته اما طالبان پاکستانی در خاک خود شان حضور دارند:

« راز در همین نهفته است که حکومت پاکستان اتباع اش در کشور خود حضور دارد حکومت بر آنها حاکم هستند، در قلمرو هستند لذا آنها آسان تر می توانستند و همین کار را کردند اما از ما کسانی که با ما سر مخالفت دارند مسلحانه می جنگند آنها در قلمرو ما نیستند و رهبری شان در بیرون است. »

آقای قاسمیار می گوید شورای عالی صلح همیشه از مخالفین با آغوش باز پذیرایی کرده اما مخالفین مسلح همواره با فرستادن افراد انتحاری پاسخ داده اند. تا جای که به گفتهء وی برهان الدین ربانی رییس این شورا را چند سال پیش در کابل هدف قرار دادند.

در نشست روز دوشنبه شورای وزیران افغانستان از آغاز گفتگوها میان حکومت پاکستان و طالبان آن کشور استقبال شد و از طالبان افغان نیز تقاضا گردید تا وارد مذاکرات با شورای عالی صلح شوند.

این در حالیست که افراد مذاکره کننده از سوی طالبان پاکستانی گفته اند که گفتگوهای شان با حکومت پاکستان به مرحلهء حساس خود نزدیک شده است.

دولت افغانستان می گوید، مراکز مخالفان مسلح در خاک پاکستان وجود داشته و حکومت آن کشور می تواند با استفاده از نفوذ اش بالای مخالفان مسلح فشار وارد کرده و آنها را حاضر به انجام گفتگو نماید.

رییس جمهور کرزی نیز چندین بار گفته است که تامین صلح در افغانستان به دست امریکا و پاکستان است.

از سوی دیگر برخی از مقامات سابق طالبان می گویند، حکومت افغانستان اصلاً به خاطر تامین صلح در این کشور به گونه جدی تلاش نمی کند.

وکیل احمد متوکل وزیر خارجه رژیم طالبان در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به مسدود شدن دفتر طالبان در قطر گفت که دلیل این کار موقف حکومت افغانستان بوده است:

« حکومت افغانستان متاسفانه بسیار وقت های مهم و عمده را از دست داد در بن دوم مردم حیرت زده شدند و موقف افغانستان به گونه عجیب و غریب تغییر کرد باز هم وقتی که در قطر امکانات پیدا شد سفیر افغانستان فرا خوانده شد به کشور و بار دیگر زمانی که دفتر باز می شد در بسیاری مسایل سطحی و سرسری این امکان از دست رفت. »

آقای متوکل همچنان گفت، شرایط افغانستان با پاکستان برای انجام مذاکرات صلح نیز متفاوت است زیرا به باور وی طالبان پاکستان از انفاذ قانون شریعت حرف می زنند اما طالبان افغان با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالف اند.

از سوی دیگر سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان گفته است ممکن طالبان با رییس جمهور آینده افغانستان گفتگو نمایند.

اما برخی از مقام های افغان و کارشناسان باور دارند که از گفته های مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان چنین معلوم می شود که آنها بالای طالبان نفوذ گسترده دارند.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG