لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

انتقاد قوای امریکا در مورد رهایی 65 زندانی از محبس بگرام


قوای امریکایی در افغانستان رها ساختن 65 زندانی از جملهء 88 زندانی محبس بگرام را محکوم کرد.

آنها می گویند، افرادیکه در مورد رهایی آنها فیصله شده است خطرناک می باشند.

آژانس خبر رسانی رویترز از قول یک مقام افغان گزارش می دهد که این افراد در ظرف چند روز آینده رها خواهند شد.

ولی اعلامیهء قوای امریکا می گوید: رها ساختن این زندانیان نقض توافقنامه میان افغانستان و امریکا در این خصوص است و خطر را متوجه نیرو های امریکایی و افغان می سازد.

اعلامیه می افزاید که ما فیصله کرده بودیم که این افراد طبق قانون افغانستان محاکمه شوند و ما تقاضا کردیم که قضیه های هر یکی از این افراد با دقت بررسی شود. ولی شواهدی که علیه آنها تقدیم شده هرگز حتی از جانب لوی څارنوال هم به صورت جدی بررسی نشده است.

اما عبدالشکور دادرس عضو کمیسیون بررسی دوسیه های محبوسین زندان بگرام به رادیو آزادی گفت: این دوسیه ها چندین بار از سوی څارنوالان بسیار مجرب بررسی شده است:

« در مورد 65 تن زندانیان توقیفگاه بگرام که تاکنون دوسیه های شان بررسی گردیده، گفته شده که در حالت بیگناهی به سر می برند. مدارک قابل اعتبار علیه آنها وجود ندارد. تا جائیکه من آگاهی دارم قوی ترین و مجرب ترین څارنوالان لوی څارنوالی در زمینه کار کرده اند.»

اعلامیۀ قوای امریکا می گوید که آنها معلومات شامل را در بارهء هر یکی از این 88 زندانی در موارد متعدد به کمیسیون بررسی دوسیه های این زندانیان، ریاست امنیت ملی افغانستان و لوی څارنوالی این کشور تقدیم کرده اند.

ولی آقای دادرس می گوید، شواهد تقدیم شده چند ورق به عنوان دوسیه بوده و در برخی موارد آثار مواد منفجره در لباس ها و متعلقات برخی محبوسین مثبت ارزیابی شده بود که طبق قانون و وضعیت افغانستان قابل اعتبار و برای حبس یک شخص کافی نیست:

« قوانین افغانستان حکم می کند که باید ساحهء جرمی انسداد شود و توسط اشخاص مکلف مدارک جرمی جمع شود نه توسط یک سرباز عادی و حتی می گوید که باید معاینات توسط اهل خبره صورت بیگیرد در حضور مظنون.»

ولی اعلامیهء نظامیان امریکایی می گوید که رها ساختن این محبوسین یک عقب نشینی عمده از تطبیق قانون در افغانستان پنداشته می شود و برخی از افرادیکه در سابق از حبس رها شده اند به صفوف شورشیان پیوسته اند.
XS
SM
MD
LG