لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

اشتون: کرزی ماده 26 قانون اجراات جزایی را اصلاح کند


کاترین اشتون رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا می گوید، او نگرانی زیاد دارد که قانون اجراات جزایی احتمالی محاکمهء آنانی را محدود خواهد ساخت که زن را قربانی خشونت خانوادگی کرده و در برابر کودکان بدرفتاری می نمایند.

اتحادیه اروپا می گوید، پیشنهاد تعدیل در قانون اجراات جزایی افغانستان صدای زنانی را خاموش می سازد که با آنها خشونت و ظلم می شود و تاکید می کند که انفاذ این قانون در اصل یک عقب نشینی در برابر حقوق زنان در افغانستان به شمار می رود.

خانم اشتون از رییس جمهور افغانستان حامد کرزی خواسته است که در ماده 26ام مسودهء این قانون اصلاحات آورد تا از تعبیر نادرست در برابر این ماده جلوگیری شود.

رییس پالیسی خارجه اتحادیه اروپا بر حکومت افغانستان تاکید کرده است که که تعهدات اش در برابر حقوق بشر را مراعت کند.

فعالان حقوق بشر می گویند، این مسوده تنها 15 روز وقت دارد. اگر رییس جمهور کرزی در این مدت علیه این تعدیلات اقدام نکند، به طور اتومات به قانون مبدل می شود.

بر اساس تعدیلات در بخش تحقیقات جنایی این طرح قانون، اعضای خانواده بر ضد یکدیگر شاهدی داده نمی توانند و این تعدیلات حق زنی را پایمال می کند که قربانی خشونت خانوادگی و ازدواج های اجباری می شود و یا در دوران کودکی با او بد رفتاری صورت می گیرد.

یک دیپلومات خارجی که این مساله را تحقیق کرده به روزنامه گاردین بریتانیا گفته است که این مسوده در ماه گذشته به تصویب پارلمان افغانستان رسید و اکنون برای توشیح به رییس جمهور فرستاده شده است.

روزنامه گاردین می گوید، دفتر ریاست جمهوری افغانستان از اظهار نظر در این مورد خوداری کرده است.

همزمان با این، حکومت کانادا همچنان در مورد مسودهء قانون اجراات جزایی افغانستان نگرانی شدید خود را ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG