لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

ترکیه می تواند پاکستان را برای همکاری صادقانه با افغانستان ترغیب کند


روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر مسایل، نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و ترکیه و انتظار مقام های امریکایی برای امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی را به بررسی گرفته اند.


سرنوشت

روزنامهء سرنوشت نوشته است که در حاشیهء نشست سه جانبه در انقره رییس جمهور کرزی با رییس جمهور و صدراعظم ترکیه و صدراعظم پاکستان به طور جداگانه دیدار خواهد کرد.

به نوشتهء روزنامه رهبران افغان و ترکی در رابطه به مسایل مختلف و گسترش همکاری های دوجانبه بحث خواهند کرد.

سرنوشت در ادامه نوشته که ترکیه از چندی به این طرف با استفاده از نفوذ اش تلاش دارد تا همکاری ها میان افغانستان و پاکستان افزایش یافته و صلح و ثبات در منطقه تامین گردد.


ملی باور

روزنامهء ملی باور در یک مطلب نوشته است که این هشتمین نشست سه جانبهء افغانستان، ترکیه و پاکستان است که در انقره برگزار می شود.

در این مطلب به نقل از مقام های ریاست جمهوری افغانستان آمده است که ترکیه می تواند پاکستان را برای همکاری های بیشتر در روند تلاش های صلح افغانستان ترغیب کند.

ملی باور در یک مطلب دیگر نوشته که امریکا طرح خروج سربازان اش از افغانستان را به تاخیر انداخته است.

در مطلب از مقام های امریکایی نقل شده که گفته اند، تا زمانی که رییس جمهور کرزی پیش از فرا رسیدن انتخابات آیندهء افغانستان توافقنامهء امنیتی و دفاعی را امضا نکند، روی طرح خروج سربازان امریکایی از این کشور کار نمی شود.


انیس

روزنامهء دولتی انیس در سرمقاله امروز خود در مورد خواست و پرسش های مردم از نشست سه جانبه میان افغانستان، ترکیه و پاکستان نوشته است.

به نوشتهء روزنامه دوستی افغانستان و ترکیه سابقهء طولانی دارد و افغان ها امید دارند که این کشور پاکستان را برای همکاری های صادقانه تشویق نموده تا زمینه گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و مخالفان مسلح این کشور فراهم گردد.

در ادامهء سرمقاله آمده است که وضعیت افغانستان و پاکستان اکنون خراب است و پاکستان حالا این را میداند که یگانه راه تامین ثبات در دو کشور تنها از راه سیاسی ممکن است.


ویسا

روزنامهء ویسا برعلاوهء نشست سه جانبهء افغانستان، ترکیه و پاکستان در مورد توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا هم مطلبی را به نشر رسانده است.

به نوشتهء روزنامه امریکا برای امضای این توافقنامه حالا به رییس جمهور آیندهء افغانستان انتظار دارد.

در مطلب به نقل از رسانه های امریکایی آمده است که به اساس پلان های جدید، به اردوی امریکا صلاحیت داده شده تا امکانات را برای باقیماندن 10 هزار سرباز پس از سال 2014 در افغانستان فراهم سازد.
XS
SM
MD
LG