لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

موسسات کمک کننده در مورد امنیت شان در افغانستان نگران اند


ایالات متحدهء امریکا از سال 2001 میلادی تا اکنون برای بهبود زنده گی افغان ها، تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، تعلیم و تربیه، مخابرات و سایر پروژه های انکشافی حدود 100 ملیارد دالر را مصرف کرده است، اما در حال حاضر وزارت خارجهء امریکا به خاطر نگرانی های امنیتی نمی تواند به پروژهایش ادامه داده و یا هم پروژه های جدید را در افغانستان آغاز کند.

کارمندان موسسات کمک کننده و تمویل کننده گان آن نمی توانند از صورت مصارف پروژه هایشان نظارت کنند، تا منابع آن ها بی جا مصرف نشود.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
دیپلوماتان نگرانی دارند و شاهد آن هم بوده اند که چگونه دستاوردهای سال ها کار در عراق، با خروج نیروهای امریکایی در سال 2011 از بین رفت.

ویلیام بروان فیلد معاون وزارت خارجهء ایالات متحدهء امریکا می گوید، از همین اکنون در عرصهء مبارزه با مواد مخدر، مساعدت با سارنوالان و سیستم های زندان ها، پروژه ها و برنامه های منطقوی در افغانستان، کاهش منابع و پرسونل را می شود، پیشگویی کرد.

به گفتهء ویلیام بروان فیلد، وی انتظار دارد تا به چی تعداد عساکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، بعد او خواهد توانست میزان کمک ها را به این کشور تخمین کند.

کانگرس ایالات متحدهء امریکا همین اکنون مساعدت ها را به افغانستان به نصف کاهش داده است.

باب کیسی سناتور از ایالت پنسلوانیا که تا سال 2013 میلادی در کمیتهء روابط خارجی مجلس سنای امریکا مسوول بخش آسیای مرکزی و جنوبی بود، می گوید:
"در صورت ختم ماموریت امریکا در افغانستان، دلایلی زیاد وجود دارد تا حضور دیپلوماتیک و ستراتیژیک در این کشور حفظ شود."

به گفتهء سناتور باب کیسی برای تعدادی زیاد امریکایی ها خیلی دشوار است تا از حضور نظامی وسیع امریکا در افغانستان حمایت کنند.

مقامات نظامی امریکا روز چهار شنبه گفتند، اگر عساکر امریکایی بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی بمانند، تعداد آن ها در تابستان سال جاری به حدود 20 هزار کاهش خواهد یافت و توجهء بیشتر آن ها به آموزش نیروهای افغان و ماموریت ضد تروریزم خواهد بود.

ایالات متحدهء امریکا تا اکنون حدود 96 ملیارد دالر را برای آموزش و تجهیزات نیروهای امنیتی افغانستان مصرف کرده است، تا آن ها بتوانند بعد از سال 2014 امنیت و ثبات را در کشور شان تامین کنند.

استیفان بیدل کارشناس مسایل دفاعی و امنیت ملی در شورای روابط خارجی ایالات امریکا می گوید، اگر نیروهای امریکایی در افغانستان نباشند، حکومت افغانستان برای تمویل نیروهای امنیتی اش پول نخواهد داشت و همه چیز خراب خواهد شد، در چنین حالت خیلی دشوار خواهد بود که به پروژه های مانند سرک سازی، چاه ها، مکاتب و مراکز صحی فکر شود و یا در آن پول مصرف شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG